27. 11. 2024.

 

Ако вам је на мобилни телефон стигла порука са бројева 3663, 5678 или 1991, значи да сте постали корисник услуга сервиса који вам наплаћује и до 180 динара сваку поруку коју вам пошаље.

Ако се узме да ови сервиси недељно шаљу бар три поруке, то значи да ће вам рачун на крају месеца бити увећан за најмање 2.100 динара, и то за услугу за коју нисте ни знали да вам се наплаћује. У ту замку се лако упадне. Жртва ове преваре је била С. М. из Београда, којој је током претраживања нета на телефону искочила порука са упозорењем да је њен телефон инфициран вирусом и да га треба скенирати. Концепт те преваре подразумева застрашивање корисника који треба да поверују да су им уређаји заражени малверима.

– То је изгледало као да је системска порука Андроида, зато сам и кликнула на банер. Нисам обратила пажњу на услове коришћења, али ми није пало на памет да је превара. Након тога свакодневно су почеле да ми стижу СМС-ови са бројева 3663 и 5678 – каже она, а да су све поруке наплаћене схватила је када је стигао рачун за телефон увећан за око 2.500 динара.

– Звала сам мог мобилног оператера и рекли су ми да сам користила сервис са додатном услугом и да је зато рачун увећан и објаснили ми како да се ођавим. Иако услуге нисам користила, рачун сам морала да платим – објашњава она.

Оно што забрињава је да корисник овог и сличних сервиса можете да постанете и кликом на неку апликацију, квиз, тест… У оваквим ситуацијама прва адреса којој се обраћате је ваш мобилни оператер.

– Према Закону у електронским комуникацијама и интерним процедурама Теленора, први корак је да нам корисници пријаве проблем, а потом се врши провера да ли постоје елементи преваре. Уколико се установи да је у питању обмана, такви бројеви се блокирају – кажу у Теленору, а иста процедура важи и код Телекома и Випа.

Како по правилу оператори не враћају новац, шанса да се наплати штета је подношење жалбе РАТЕЛ-у, Тржишној инспекцији Министарства трговине а у крајњој инстанци и покретање судског поступка.

Оно што је, међутим, проблем је што ови сервиси нису новина. Грађани изнова бивају жртве исте обмане, сервисе нико не гаси иако иза сваког од њих стоји одређена фирма. Познато је да иза броја 3663 стоји аустријска фирма „Димеко“, регистрована код нас. Они се баве само наплатом услуга, док саму услугу пружа нека друга фирма. И тако долазимо до зачараног круга у коме нико већ годинама не одговара. Питања смо упутили и Тужилаштву за организовани криминал, али одговор нисмо добили.

Поруке стижу са ових бројева:

  • 3663
  • 5678
  • 1991

Поруке власништво треће стране

У Випу кажу да су рекламне поруке у власништву треће стране која пружа те услуге а да мобилни оператери само обезбеђују техничку могућност за коришћење услуге са додатом вредношћу.

– Сваки оператор мора да има дозволу од РАТЕЛ-а, који одређује и њихову одговорност за саму услугу – кажу у Випу.

У Телекому кажу да у маркетиншкој поруци мора да буде наведено како корисник да се ођави са сервиса и порука је за њега бесплатна:

– У случају да добијају нежељене поруке, саветујемо их да се обрате контакт центру.

Жалбе РАТЕЛ-у

На адресу РАТЕЛ-а је стигао одређен број жалби на ову услугу, а неке су решене тако што је претплатнику враћен новац.

– Сви приговори се обрађују на исти начин, захтева се изјашњење оператора. Уколико се утврди да је услуга пружена супротно одредбама Правилника о обавезама оператора услуга са додатом вредношћу, претплатнику се враћа новац – кажу у РАТЕЛ-у.

Извор: Блиц

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS