27. 11. 2024.

 

Закон јасно предвиђа у којим ситуацијама продавац мора да врати наплаћену суму, али многи то вешто избегавају.

Ни две године од доношења новог Закона о заштити потрошача очигледно нису биле довољне да се неке његове одредбе примене и у пракси. Питање враћања новца у случају раскида уговора или неког другог „неспоразума” између купца и трговца и даље је најчешћи проблем са којим се потрошачи суочавају. Иако прописи прецизно дефинишу ситуације у којима нема дилеме да трговац мора да врати наплаћену суму, многи од њих и даље се оглушују, због чега се и број жалби које стижу у организације за заштиту потрошача стално повећава. Једно такво питање стигло је и у нашу редакцију. Читаоца је занимало да ли је био у праву када је од трговца који му је продао  фрижидер (реч је о моделу који је требало да се уклопи између кухињских елемената и било је важно да његове димензије буду тачно онакве какве је навео) који није одговарајући, затражио да му врате новац. Продавац му је дао погрешну информацију и испоставило се да ни димензије нису тачне. Уложио је рекламацију, али ни десет дана касније трговац није желео да му врати новац.

Ово је само један од примера, а све је више ситуација у којима се трговци на овај начин оглушују о прописе и могућност враћања новца купцима дају тек пошто они позову инспекцију.

– Ово питање је и даље кључно у односу између трговаца и потрошача.  Штитећи своје економске интересе, трговци на све начине избегавају своје законске обавезе и када је реч о враћању новца често тумаче закон на начин који њима одговора. Имамо пример фирме која на  рекламационом листу предвиђа „повраћај новца” тек у случају да оправка или замена нису могуће, што није у складу са законом и због чега ће наша организација у сарадњи са Министарством трговине, туризма и телекомуникација ускоро покренути иницијативу за заштиту колективног интереса потрошача, каже Младен Алфировић, правни саветник НОПС-а.

Уложили сте рекламацију и она је усвојена. Међутим, продавац нема робу исте врсте, нити може да је поправи. И у том случају требало би да вам врати новац. Без обзира на то да ли је у међувремену роба појефтинила или поскупела, ви продавцу враћате робу, а он вама износ који сте платили приликом куповине – без обзира на тренутну цену.

По Закону о заштити потрошача купац има право на повраћај новца у неколико случајева. Најпре, у року од 14 дана када одустане од уговора закљученог на даљину, односно ван пословних просторија (куповина путем интернета), и то без навођења разлога и додатних трошкова.

– Уколико изјави да одустаје од уговора, сматра се да он није ни закључен, те је трговац у обавези да без одлагања изврши повраћај новца, укључујући и трошкове испоруке у року од две недеље од дана када је примио од потрошача захтев за раскид уговора. Трговац може да одложи враћање новца док не добије робу која се враћа или доказ од потрошача да је робу послао трговцу. Важно је знати и то да је трговац у обавези да приликом повраћаја новца користи иста средства плаћања која је потрошач користио у трансакцији, кажу у Сектору за заштиту потрошача Министарства трговине.

Закон прописује једно, а у пракси се дешава сасвим нешто друго. Ипак, важно је да знају да новац могу да траже и у случају да продавац не испоручи робу у уговореном року. То се односи на трансакције у којима је купац пре закључења уговора обавестио продавца да је испорука на одређени дан за њега значајна. Уговор се, у овом случају, раскида по закону и следи враћање новца у року од три дана.

– Трећи случај у коме грађани имају право да добију новац назад јесте несаобразност робе, што се у пракси и најчешће дешава. То су ситуације када се догоди да роба коју је купац платио, изабрао или му је трговац показао није саобразна уговору ни опису, као ни по својствима која има. Уколико се то догоди у првих шест месеци од куповине, потрошач бира да ли ће мењати робу, тражити умањење цене или враћање новца – кажу у министарству.

Иначе, у року од две године од дана куповине потрошач има право да захтева повраћај новца у случају да поправка или замена нису могуће у примереном року или уопште.

Извор: Политика

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS