27. 11. 2024.

 

Лажне акције, различите цене на рафовима и касама као и наплаћивање масног папира приликом паковања сухомеснатих производа само су неке од цака помоћу којих трговци зарађују на рачун наивних потрошача, објашњава Биљана Ковачевић из Националне организације потрошача.

Не прође недеља, а да се на друштвеним мрежама не појави фотографија неке акције из српских супермаркета, у којој је цена након снижења већа или потпуно иста као и она пре "попуста". Трговци се најчешће бране тврдећи да је у питању грешка, а наша саговорница истиче да су управо ово ствари на које се људи најчешће жале.

– Овакво обмањујуће понашање трговаца најчешће збуњује људе, и највише жалби нам пристиже баш поводом акција и снижења. Зато увек саветујемо људе да пажљиво прочитају декларацију и обрате пажњу на цену пре снижења – каже Ковачевић.

Она је поводом Светског дана права потрошача за "24 сата" издвојила најчешће преваре и обмане на које можете да налетите у супермаркетима, а које на годишњем нивоу могу да вас коштају и неколико хиљада динара.

Једна цена на рафу, друга на каси

Реч је о вероватно најчешћој превари коју већина људи, посебно када иду у већу куповину, уопште не примети – а управо на то и рачунају трговци. Уколико дезодоранс на акцији кошта 159 динара, а на каси вам откуца 249 динара – да ли знате која цена је заправо валидна?

– Једино је она цена која је истакнута на рафу валидна и потрошач има пуно право да тражи да толико и плати. Истакнута цена и она на каси се често разликују због грешке трговца, а купац не треба због тога скупље да плаћа – истиче наша саговорница.

Купиш два, треће гратис

Још једна веома често замка на коју многи не обраћају пажњу јесу акције које вам нуде два производа у паковању по јефтинијој цену него када бисте узели та иста два производа појединачно. Нажалост, уместо да уштедите, на овај начин можете да потрошите и неколико десетина динара више уколико нисте пажљиви. Исто се односи и на акције "купиш два, треће гратис" јер то треће, заправо, никад није гратис – већ ћете скупље платити прва два.

– Једино решење за акцијске обмане јесте да добро читате цену пре него што пазарите и да срачунате шта је заправо повољније – напомиње наша саговорница.

Оштећена роба

Ово је чест случај са белом техником и гардеробом. Роба је на акцији јер је оштећена, а оштећење је најчешће ситно па га ни не видите док не напустите радњу. Исто важи и за храну којој је истекао рок.

– Због тога увек наглашавамо да се роба детаљно провери док сте још у продавници, јер чим је напустите, фактички губите право да се жалите. Посебно је ризично са белом техником – објашњава Биљана Ковачевић.

Скуп масни папир

Следећи пут кад се нађете на одељењу деликатеса, посебно уколико купујете неки скупљи производ, обратите пажњу на вагу. Јер, сам папир у који се пакује сухомеснато често има и до 20 грама, што вам трговци наплаћују по цени производа који сте купили. Тако да, на пример, у 100 грама пршуте можете да имате око 80 грама меса и 20 грама папира – али сте платили 100 грама пршуте.

– Имате пуно право да на лицу места тражите да вам од цене одузму тежину папира или кутије у коју се пакује производ – саветује наша саговорница.

Млевено месо

Иако по закону унапред самлевено месо не сме да се продаје у радњама, осим у облику роштиљског меса, овога се не придржавају сви. Није тајна да у млевеном месу може да буде свега и свачега, па је зато једино решење да тражите да вам месо самељу на лицу места – а пре тога да у потпуности испразне машину.

– Људи се много жале на квалитет меса, али ово је нешто чиме треба да се позабави тржишна инспекција. Наш савет је да увек буду пажљиви кад купују месо – поручује Ковачевић.

Коме да се жалите

Уколико имате неке примедбе на рачун трговаца, можете да се обратите директно Тржишној испекцији или Националној организацији потрошача.

Извор: 24сата

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS