18. 07. 2024.

 

Ни две године након усвајања правилник о декларисању хране се не примењује у потпуности.

Лажна снижења, ситним словима исписане декларације, 100 одсто воћни сокови са малим процентом природног сока, чоколаде које су изгубиле 10 грама на килажи, али не и на цени… Иако је пре више од две године усвојен и правилник о декларисању, означавању и рекламирању хране, којим се тачно одређује шта треба да пише у декларацији, потрошачи се и даље свакодневно сусрећу са оваквим проблемима. Председник Националне организације потрошача Србије Горан Паповић каже да злоупотреба има много, али да би требало 1.000 инспектора да се све то исконтролише.

– Ми немамо као удружења потрошача овлашћења да можемо да кажњавамо, само да упозоримо или пријавимо злоупотребу. Добро је што постоји правилник којим се све регулише, али пуна имплементација још није на снази – каже Паповић за Данас.

На Фејсбук страници НОПС-а потрошачи своје примедбе шаљу често, једна од њих односи се и на паковање хлеба од хељде, на ком на предњој страни пише да хељдиног брашна има у количини од 40 одсто, док се у саставу с друге стране наводи да је истог тог брашна 26 одсто. Или пример уља од тикве, који се рекламира као да долази са „банатских поља”. На декларацији се, међутим, јасно види да банатска фирма само увози ово уље, али се оно производи у Словенији.

Паповић наводи још један пример.

– Имамо случај Јухорових паштета „делицате”, гушчје, чуреће и пилеће. У саставу сваке од њих пише да има 15 одсто пилећег и 15 одсто ћурећег, односно гушчјег меса, али иако је састав исти, цене су другачије 20 до 30 динара – напомиње наш саговорник.

Да се Правилник поштује, али само делимично, за Данас тврди и председник Покрета потрошача Београда Предраг Богосављевић. Он каже да има произвођача који су коректни, али да има примера да се ништа из Правилника не поштује.

– Месецима радимо комплетну анализу примене овог правилника и ускоро ћемо имати резултате. Чињеница је да се делимично поштује Правилник, као и то да су неки, којима је у интересу да се не поштују правила, стварали слику о томе да је рок за примену Правилника продужен – каже Богосављевић.

Према његовим речима, најчешћи проблем су непотпуне декларације, односно ненавођење свих састојака.

– Не наводи се количина састојака, не види се пут сировина, у декларацији састав није по заступљености садржаја, па се у соку воће које је насликано налази не на првом, већ на трећем или четвртом месту састојака. Проблем је често и величина слова којом је декларација написана – набраја Богосављевић. Оно што су у Покрету потрошача приметили јесте и то да се произвођачи често ограђују уопштеним декларацијама у случају да у производу има састојака који изазивају алергију, па наводе да одређеног састојка „има у траговима”.

Неповерење потрошача потврђује донекле и анкета коју је Центар за заштиту потрошача објавио на свом сајту, где готово 80 одсто анкетираних каже да не верује да су декларације тачне и да одговарају својствима производа, док је оних који верују у исправност мање од два одсто.

Правилник

Према Правилнику, на паковању мора јасно да буде назначен датум производње и рок трајања, земља порекла и земља увоза, као и произвођач, тачан састав, енергетске, нутритивне вредности а декларација мора бити исписана читким словима, већим него што је то било раније. Сви алергени морају бити исписани другим обликом слова и другом бојом. Део Правилника односи се и на угоститеље, који су дужни да упозоре госте уколико поруџбина садржи састојке који могу изазвати алергију.

Извор: Данас

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS