27. 11. 2024.

 

У време појачаних празничних куповина важно је указати на права потрошача и практичне начине на који она могу да се остваре. Тренутно постоји око 25 организација за заштиту потрошача. Углавном је реч о малим локалним организацијама, али и неколико великих потрошачких асоцијација.

Небојша Лазаревић, члан Преговарачког тима Србије за преговоре са ЕУ, објашњава основна права која потрошачи уживају: „У првих шест месеци потрошач има право на поправку робе, замену робе, раскид уговора и повраћај новца, или, уколико је у питању неки незнатан проблем, на умањење цене.“

Више од 50 одсто притужби тржишној и другим инспекцијама везан је за гаранцију. Лазаревић наглашава: „Права остварујете без обзира да ли је уз робу дошао гарантни лист, њиме само добијате веће могућности.“

Такође, у пракси се често дешава да продавац одбије да испуни своју законску дужност уколико потрошач не поседује рачун. „По новом закону није обавеза имати рачун, већ то може бити било који доказ о куповини, слип, скенирани рачун, или било који други вид доказивања куповине“, додаје Лазаревић.

Постоји и одређени број ситуација у пракси у којима потрошачи сматрају да уживају одређена права, а то није случај. Најчешће је реч о ситуацијама када је грешком потрошача купљен неодговарајући број одеће или обуће. “Иако потрошач овде инсистира на својим потрошачким правима, замену робе трговац по правилу врши добровољно, ради своје репутације, то није и његова дужност”.

Извор: Н1

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS