27. 11. 2024.

 

Да је због беспарице све мања куповина у радњама и хипермаркетима говори и нови тренд – обележавање цене готове хране и меса за грамажу од 100 грама.

Трговци су се досетили новог трика и готово да нема радње ни хипермаркета где недавно нису промењене јединице мера, па се тако све чешће могу видети колико кошта 100 грама неке хране. Али, тај нови тренд не треба да чуди, јер са друге стране потрошачи већ одавно купују воће, јаја, само једну жваку или пак пластичну чашу на комад због прерачунавања у новчанику.

Многима сигурно није пријатно да са комадом робе стају пред касу, али продавци ће их радо услужити. Како кажу, некада се из радње није излазило без килограма меса, а данас је куповина за један оброк постала сасвим нормална.

– Купујем готову храну за ручак, а искрено овако ми је лакше да израчунам колико ће ме коштати све што пазарим. Ипак, морам да се пресаберем колико ћу да потрошим – каже пензионерка Анкица Милић, коју смо затекли испред гастро одељења у једној радњи.

Трговци кажу да цене нису мењали, већ су само истакнуте за мању грамажу.

– Истакнуте су и даље у килограмима, јер је то је референтна цена, која је по закону обавезна, али постоји истакнута и цена на 100 грама где је то јасно назначено. Потрошачу је лакше да тако израчуна приближну цену свог оброка. Ове цене су искључиво постављене да се потрошачу приближе подаци о износу који је потребан да плати, јер реално на готовим јелима се не купују килограми, већ артикли који су ближе количини од 100 до 300 грама – кажу трговци и додају да је у свету то нормална пракса.

Замерку на овакво истицање, нема ни тржишна инспекција. Горан Мацура, начелник тржишне инспекције, каже да су трговци правилно истакли цену и потрошачи нису обманути.

– Може да се истакне цена и за 100 грама, али требала би да буде истакнута и јединствена цена по килограму – каже Мацура.

С друге стране, Горан Паповић из Националне организације потрошача каже да је то нови трик трговаца.

– На тај начин потрошачи могу да помисле да је у некој другој радњи код конкуренције јефтиније, јер су негде истакнуте цене за 100 грама, а негде за килограм. Дакле, негде је истакнута цена буквално за један ћевап, а онда треба да стоји колико кошта и килограм тих ћевапа. Једно је сигурно, такве цене психолошки делују на купце – каже Паповић. Цене нису снижене, већ се само односе на мању грамажу.

Извор: 24сата

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS