18. 07. 2024.

 

Жалбе на трговачке али и произвођачке „трикове”, којима обмањују или отворено варају купце, обично објављују потрошачке организације. У овом случају „у пиштаљку” су дунули из Транспарентности.

Марио Спасић, генерални секретар Савета за мониторинг, људска права и борбу против корупције Транспарентност, тврди да у домаћим трговинским ланцима варају купце и тако што у „нето масу” одређене робе улази и – лед, објављују „Наше новине”.

Спасић је навео пример трговинског ланца ДИС, у чијој је продавници у Београду купио замрзнуте рибље филете на чијем паковању пише да је нето маса 1,19 килограма. Када је код куће отпаковао робу и измерио, испоставило се да је „маса”, односно риба, само 700 грама а да је остатак лед.

Спасић је све измерио, фотографисао и послао инспекцији, а за београдски таблоид каже да се ради о недопустивој манипулацији купцима и кршењу њихових основних права.

Спасић тражи од инспекције ванредну контролу и покретање поступка пред надлежним судом, где је запрећена казна до два милиона динара.

Председник НОПС (Националне организације потрошача Србије), Горан Паповић, каже да се овакво понашање континуирано понавља.

– У Србији се плаћа лед и томе што пре треба да дође крај, Ово је класично поткрадање купаца јер правилник тачно прописују шта је нето а шта бруто тежина робе. Предложићемо да се активира прекршајни налог на основу ког би се сваки прекршај попут овог , а дефинисаћемо их све, платио одређеном сумом. Па нек наставе да закидају на мери, али ће сваки такав прекршај платити – каже Паповић.

ДИС: Криви су (и) купци, додаћемо упутство

„Нашим новинама”, а сада и широј јавности, из ДИС-а одговарају да робу, па тако и филете, продају онако како добијају од добављача. И ту су у праву, али се тиме њихова одговорност тек делимично смањује, јер купац робу купује од њих а не од добављача.

Трговачко објашњење у конкретном случају је следеће – филете набављају смрзнуте са глазуром, „чију количину је тешко одредити а која такође садржи 20 одсто воде”, а за мању грамажу рибе окривљују купце јер „погрешно користе филете”

– Купци често одмрзавају рибу пуштајући да се потпуно оцеди и тиме она изгуби и природне количине воде – кажу трговци из ДИС-а и додају да ће због тога додати следеће упутство за отапање глазираних производа:

– Држати производ највише два минута под благим млазом хладне пијаће воде (20 степени Целзијуса). Након скидања глазуре, производ је спреман за даљу припрему.

Закон је јасан

Спасић додаје да Члан 18 Закона о заштити потрошача тачно дефинише појам непоштене пословне праксе. „Трговац битно нарушава економско понашање потрошача, ако својом пословном праксом битно умањује његову могучност да оствари потребан ниво обавештености за одлучивање, услед чега доноси одлуку коју иначе не би донео”.

Извор: Vesti online

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS