17. 07. 2024.

 

Због одлуке да не користи генетски модификоване састојке џин брзе хране „Чипотл” оптужен је да се рекламира играјући на карту „неоснованог страха потрошача”

Већ две не­де­ље у 1.800 обје­ка­та ве­ли­ког аме­рич­ког лан­ца „Чи­потл” ни­шта из је­лов­ни­ка не са­др­жи ге­нет­ски модификова­не ор­га­ни­зме (ГМО). То је пр­ви џин бр­зе хра­не ко­ји је из­ба­цио кон­тро­верз­не са­стој­ке у зе­мљи у ко­јој ви­ше од 90 про­це­на­та со­је и ку­ку­ру­за има ге­нет­ски про­ме­ње­ну струк­ту­ру.

Осни­вач и ди­рек­тор ком­па­ни­је Стив Елс ре­као је за „Њу­јорк тајмс” да је то још је­дан ко­рак ка њи­хо­вој ви­зи­ји да про­ме­не на­чин раз­ми­шља­ња о бр­зој хра­ни, „јер ако се не­што бр­зо по­слу­жу­је, не зна­чи да мо­ра да бу­де од јеф­ти­них си­ро­ви­на, са кон­зер­ван­си­ма, фи­ле­ри­ма, ста­би­ли­за­то­ри­ма, ве­штач­ким бо­ја­ма и уку­си­ма”.

По­тез је на­и­шао на одо­бра­ва­ње углав­ном Аме­ри­ка­на­ца мла­ђе ге­не­ра­ци­је ко­ји во­де ра­чу­на о здра­вој хра­ни, али и на же­сто­ке кри­ти­ке присталица ГМО. Они су оп­ту­жи­ли ком­па­ни­ју да се ре­кла­ми­ра игра­ју­ћи на кар­ту нео­сно­ва­ног стра­ха по­тро­ша­ча, јер на­у­ка ни­је до­ка­за­ла штетност генетске ма­ни­пу­ла­ци­је.

Дру­ги ар­гу­мент кри­ти­ча­ра је да ре­клам­ном кам­па­њом „Хра­на са ин­те­гри­те­том” ком­па­ни­ја ства­ра при­вид да је њи­хо­ва по­ну­да здра­ви­ја не­го код кон­ку­рен­ци­је, иако су ви­ше пу­та би­ли на уда­ру здрав­стве­них рад­ни­ка због ви­со­ко­ка­ло­рич­них пор­ци­ја са мно­го со­ли.

Ис­ти­че се, та­ко­ђе, да ни­су из­ба­ци­ли со­ду са ГМО ку­ку­ру­зним за­сла­ђи­ва­чем и да и да­ље ко­ри­сте ме­со жи­во­ти­ња хра­ње­них ГМО хра­ном.

„Чи­каг три­бјун” у увод­ни­ку кри­ти­ку­је „Чи­потл” да се „при­дру­жио хај­ци пре­храм­бе­них, еко­ло­шких и здрав­стве­них ак­ти­ви­ста ко­ји су ГМО претворили у пр­ља­ву реч”. „Њу­јорк ма­га­зин” пи­ше да се за­бра­ном по­тен­ци­јал­но об­ма­њу­ју по­тро­ша­чи ко­ји „по­гре­шно мо­гу да прет­по­ста­ве да је ком­па­ни­ја то ура­ди­ла због здра­вља, а не пу­бли­ци­те­та”. „Чи­потл” је уве­рен да је до­нео пра­ву од­лу­ку. Пре­ма по­след­њим ан­ке­та­ма, по­ло­ви­на Аме­ри­ка­на­ца је за­бри­ну­та због при­су­ства ГМО у хра­ни. По­сто­је сум­ње да она мо­же да иза­зо­ве алер­ги­је и от­пор­ност на ан­ти­би­о­ти­ке.

Ла­нац мек­сич­ке хра­не, по­знат по бу­ри­то­си­ма и та­ко­си­ма, пр­ви је по­чео да у је­лов­ни­ку обе­ле­жа­ва шта са­др­жи ГМО. У ме­ђу­вре­ме­ну су им се при­ду­жи­ли и не­ки дру­ги ре­сто­ра­ни, до­ду­ше не мно­го њих. Ма­ло је ве­ро­ват­но да ће га и са­да сле­ди­ти, јер би по­ве­ћа­на по­тра­жња за си­ро­ви­на­ма без ГМО ути­ца­ла на по­ску­пље­ње и ство­ри­ла про­бле­ме у на­бав­ци.

„Чи­потл” је и ра­ни­је до­но­сио од­лу­ке ко­је су зна­ле да се крат­ко­роч­но не­га­тив­но од­ра­зе на по­сло­ва­ње са­мо да би за­др­жао имиџ ком­па­ни­је ко­ја бри­не о ква­ли­те­ту. Про­шлог де­цем­бра је са­оп­штио да не мо­же да обез­бе­ди свим ре­сто­ра­ни­ма сви­ње­ти­ну за је­ло кар­ни­тас по­што је кон­тро­ла код јед­ног од до­ба­вља­ча по­ка­за­ла да не ис­пу­ња­ва стан­дар­де за уз­гој сто­ке. Та не­ста­ши­ца и да­ље тра­је и ути­че на ре­зул­та­те про­да­је. Ка­да је реч о си­ро­ви­на­ма ко­је не­ма­ју ГМО, не оче­ку­ју про­бле­ме јер су уна­пред са фар­ме­ри­ма на­пра­ви­ли пла­но­ве. При­зна­ју да ће не­ки про­из­во­ди морати да по­ску­пе, али ми­ни­мал­но.

Овом лан­цу ће би­ти лак­ше да из­ба­ци ге­нет­ски из­ме­ње­не са­стој­ке јер за цео је­лов­ник ко­ри­сти са­мо 68 са­сто­ја­ка, укљу­чу­ју­ћи со и би­бер, док један од кон­ку­ре­на­та са­мо за бу­ри­то­се упо­тре­бља­ва 81 са­сто­јак.

У Ср­би­ји за­бра­њен уз­гој и про­мет, у ЕУ од­лу­чу­ју чла­ни­це

Став аме­рич­ке ака­де­ми­је на­у­ка и Европ­ске ко­ми­си­је је­сте да је хра­на с ГМО без­бед­на. По ми­шље­њу аме­рич­ке Аген­ци­је за хра­ну и ле­ко­ве (ФДА), обе­ле­жа­ва­ње та­квих на­мир­ни­ца ни­је нео­п­ход­но јер је њен ну­три­тив­ни са­др­жај исти као и код оне ко­ја ни­је ге­нет­ски мо­ди­фи­ко­ва­на.

На ни­воу Европ­ске уни­је је но­вом ди­рек­ти­вом од­лу­чи­ва­ње о ГМО пре­пу­ште­но др­жа­ва­ма чла­ни­ца­ма. Све зе­мље до­зво­ља­ва­ју про­мет ро­бе ко­ја са­др­жи ма­ни­пу­ли­са­не ге­не (уз оба­ве­зно обе­ле­жа­ва­ње), али не и уз­гој, ко­ји се вр­ши у не­ко­ли­ци­ни зе­ма­ља.

У Ср­би­ји је за­ко­ном из 2009. за­бра­ње­но га­је­ње и про­мет ГМО и то је на­вод­но глав­на пре­пре­ка за члан­ство Ср­би­је у Свет­ској тр­го­вин­ској органи­за­ци­ји.

Извор: Политика

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS