17. 07. 2024.

 

Грађани задужени код банака или лизинг кућа од данас ће имати већа права, а највећи број њих убудуће ће плаћати и ниже месечне рате.

Данас ступају на снагу измене и допуне Закона о заштити корисника финансијских услуга које ће им то омогућити.

Народна банка Србије (НБС), која је предлагач ових измена, имала је пре свега циљ да донесе решења која ће бити додатно корисна за грађане, рекла је Тањугу помоћник директора Центра за заштиту и едукацију корисника финансијских услуга у НБС Уна Ласковић.

У том смислу, како је рекла, значајна је одредба којом се прописује обавеза банке да приликом обрачуна месечне рате за кредит одобрен пре 5. децембра 2011. године примењује исти тип курса по којем је и одобрила кредит.

- Ако је, рецимо, уговором између корисника и банке дефинисано да ће се рате отплаћивати по продајном курсу, а кредит је одобрен по куповном, од данас ће банка бити у обавези да то промени. Дакле, од данас ће све те рате које доспевају обрачунавати по куповном курсу, јер је по том типу курса и одобрила кредит - објашњава Ласковић.

У случају да је кредит одобрен по средњем, по том типу курса ће се и отплаћивати.

На овај начин, додаје она, грађани ће моћи да уштеде, јер ће им месечна рата бити нижа, а колико ће мање новца морати да издвоје по том основу, зависи од типа курса који је банка уговорила (за одобрење, односно отплату) и од укупног износа кредита.

Према њеним речима, изменама је прописана и обавеза банке да писмено укаже кориснику на ризике које преузима ако се задужи у страној валути.
- Желели смо да банка информише кориснике о свим ризицима које преузимају у случају кредита са валутном клаузулом. Сигурна сам да им је то и до сада бивало саопштено, али другачије клијент схвата када му се нешто каже усмено и када му се да у писаном облику да може да прочита касније и још једном анализира. Онда можда донесе другачију одлуку - рекла је Ласковић.

Она је додала да је намера централне банке да, законе усклади са најбољом европском праксом, те је НБС добила и нову надлежност у смислу заштите колективних интереса, али је такође кроз прописе настојала да ниво информисања корисника подигне на још виши ниво.

- Постоје одредбе које обавезују банке да корисника информишу у својим просторијама или на порталима о променљивим елементима камате. То је намењено онима који нису у могућности да се информишу електронски - рекла је саговорница Тањуга.

Сада је, како је рекла, детаљније прописан начин на који може да се поднесе приговор и унапређен је начин за достављање притужбе на услуге банака, уз настојање да се промовише медијација - мирно решавање спорова.

Уместо досадашњих 30, клијент сада може да очекује да ће у року од 15 дана од када је послао приговор, добити одговор банке. У сложенијим случајевима, банка добија још 15 дана да достави одговор, али искључиво у ситуацијама које не зависе од воље банке, што банка мора и да образложи.

Експлицитно је прописано, наводи Ласковић, да је поступак по приговору за корисника бесплатан, а приговор може да поднесе у пословним просторијама банке или електронским путем.

Уколико корисник финансијске услуге жели да се жали централној банци, може да рачуна на одговор у року од три месеца, или за сложеније случајеве, у року од шест месеци од дана пдношења притужбе.

- Клијенти имају право да поднесу захтев за медијацију НБС под једним условом - да су пре тога поднели приговор банци или лизинг кући с којим имају спор -  објашњава она.

Извор: Блиц

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS