Дочекали смо нове законе о трговини и заштити потрошача али, изгледа, ни та документа нису осујетила трговце у намери да нас и даље варају и вуку за нос. Њихов посебан специјалитет су – снижења.
Потрошачи који су помислили да их, захваљујући новој законској регулативи, трговци више неће обмањивати – ипак су се преварили. Није да попуста нема и да нису значајна, али је проблем у томе што онога што пише на излозима, у радњама нема.
– Меркао сам лепе италијанске ципеле и обрадовао сам се када сам видео да је у тој радњи снижење. Међутим, баш њих није било. Продавачица ми је рекла да дођем за пар дана, да ће их тада вратити на полице. Када сам питао по којој цени, рекла је – па наравно, по редовној – прича нам Новосађанин Драган М. додајући да су ципеле коштале 11.600 динара. – У тој радњи, по сниженим ценама, продавали су јефтинију обућу, а квалитетнију су повукли у магацин. Распродаја се, заправо, није односила на цео асортиман, иако то нигде није писало. Да је заиста све било снижено 50 одсто, било би и купаца.
Трагом непријатног искуства нашег саговорника, кренули смо у “инспекцију” по другим новосадским радњама. Снижења су, додуше, већ на измаку, стигле су нове колекције и на попустима је остала само роба која нема прођу чак и на распродајама. Речју – бофл. Међутим, добром “шопинг оку” није промакло то да у неким излозима стоје за 30 или 50 одсто снижене ципеле које у истим тим радњама виђамо већ две-три године. Иако су из старих колекција, нашим трговцима не пада на памет да их пошаљу у аутлет или им добрано спусте цену како би их продали. Окренувши један, одраније нам добро познат пар, међу неколико прелепљених налепница истицала се нова цена – иста као и пре две године. Тада су коштале око 12.000 динара, а сада, након неколико поскупљења и снижења стају исто толико.
У другој радњи, из ланца познате иностране дрогерије, такође смо доживели непријатно изненађење. Наиме, на полици на којој је био шампон против опадања косе, који је коштао око 900 динара, писало је да се уз њега добије гратис лосион од 30 милилитара. Међутим, лосиона није било. Касирка нам је рекла да им у радњу стигне свега пар таквих лосиона и да се распродају за пар сати. На питање зашто онда не скину обавештење о поклону није знала одговор.
У организацијама за заштиту потрошача објашњавају да су жалбе због лажних снижења и даље готово свакодневне. А да грађани реагују на акције, показује податак да производи који су на снижењу бележе и до 70 одсто већи промет него иначе.– Постоје правила како се оглашава акцијска роба: издвајањем на видљиво место, са истакнутом ценом пре и после појефтињења, а уколико рок употребе истиче, и то треба јасно да буде истакнуто – објашњавају у Удружењу за заштиту потрошача.
– Најчешће су преваре с оглашеном висином снижења, односно погрешном информацијом о томе да ли је роба стварно снижена, рецимо за 70 одсто, или није. Проблем код распродаја су и мале количине робе која се нуди у акцији, па се неретко деси да се оно што је на снижењу распрода веома брзо. Притом трговац и даље у излогу рекламира велики попуст, а да од те робе заправо некада нема нити један примерак. Трговац мора одредити коју количину робе чију акцију оглашава мора и да поседује у продавници или у залихама, али то није случај – каже Горан Паповић, председник Националне организације потрошача Србије.
Дебеле казне
Потрошачи који пожеле нешто да ураде поводом лажних снижења могу да се јаве некој од организација за заштиту потрошача. Они ће затим да алармирају тржишну инспекцију, која ће потом да изађе на терен. Ту се крши и Закон о оглашавању, који забрањује оглашавање којим се прималац огласне поруке доводи у заблуду у погледу цене производа. За то је прописана казна за привредни преступ у износу од 300.000 до 3.000.000 динара.
Извор: Дневник