Грађани којима је агенција „Ел Греко” отказала аранжмане уочи путовања и даље покушавају да наплате штету, али се у спору још прецизно не зна од кога – организатора путовања или осигурања.
Случај нереализованих путовања туристичке агенције „Ел Греко” из Новог Сада још се није окончао повољно по преварене путнике. Као што је „Политика” већ писала, неколико дана пред пут у Будимпешту, Праг и Беч туристичка агенција „Ел Греко” је обавестила путнике да отказује путовање због недовољног броја пријављених, уз напомену да ће их обавестити о новим терминима.
Пошто обавештење није стизало месецима, а на мејлове и позиве путника нису стизали одговори, било је јасно да се путовање неће ни реализовати, због чега су путници кренули да траже повраћај новца. Тек пошто је интервенисала туристичка инспекција, агенција је послала документа потребна за наплату дуговања преко осигуравајуће куће „Миленијум осигурање”.
– Сва документа, заједно са скенираним доказом о уплати, послала сам осигурању у децембру, а 30. јануара 2015. стигао ми је одговор на кућну адресу да мој захтев за накнаду штете није решен, већ је стављен ад акта као формално некомплетан. У одговору осигурања није прецизирано на који се став тог члана некомплетност односи, али усмено ми је речено да агенција није доставила доказ о уплати комплетних трошкова или дела трошкова путовања и спецификацију трошкова. Писмо сам послала агенцији како бих допунила документацију потребну за наплату штете од осигурања, али, наравно, ни допуна ни било какав одговор нису стигли од туристичке агенције – каже за „Политику” наша читатељка, која месецима не одустаје од намере да оствари своја права.
– Да ли је у овом случају пресудан повраћај новца? Путовање од 30 евра, каже, сигурно не плаћају грађани Србије који могу да приуште луксузнија путовања и ово је мало задовољство углавном студената и људи са скромнијим примањима, дакле људи који нечег морају да се одрекну да би платили и овако јефтино путовање. Ипак, новац у овом случају мени није пресудан, иако га немам напретек. Мени је страшно што нема закона који би заштитио нас купце, што нико од надлежних установа „није овлашћен” да нам помогне, а ова агенција и даље послује, па су угрожени и други грађани. Агенција и осигурање добацују се одговорностима као врућим кромпиром и сви су за- штићени понеком клаузулом осим преварених путника. Ја само желим да искажем велико разочарање што је ова прича могла и смела да се деси и да упозорим друге потенцијалне путнике да заштите себе, јер их нико други неће заштитити – каже наша саговорница.
У сектору туристичке инспекције Министарства трговине кажу да је отказивање путовања и невраћање уплаћених средстава у року одређеном општим условима путовања тежа повреда прописа, за коју је предвиђена и мера одузимања лиценце организатору туристичких путовања.
У складу са Законом о туризму, против агенција које нису обештетиле путнике чији су приговори били оправдани инспектори подносе захтеве судијама за покретање прекршајног поступка. – Агенцији „Ел Греко травел груп” д. о. о. за туризам из Новог Сада је решењем Министарства трговине, туризма и телекомуникација 12. јануара 2015. године одузета лиценца за обављање послова организовања туристичких путовања. У складу са Уговором о путовању који су закључили путници са агенцијом, агенција која није реализовала путовање дужна је да обештети путнике. Истичемо да туристички инспектор нема овлашћење да наложи агенцији да оштећеном путнику врати уплаћена средства, тако да надаље путник може да оствари своја права у складу са уговором о путовању, то јест у договору са агенцијом, у вансудском поравнању или да поднесе тужбу надлежном суду – кажу у министарству. У инспекцији наглашавају да уколико путници туристичке агенције „Ел Греко” не буду обештећени ни на који начин, могу поднети тужбу против организатора код надлежног суда као оштећена страна, што је случај и са накнадом материјалне и немате- ријалне штете настале неизвршењем уговора о организовању путовања. Они напомињу да се по Закону о заштити потрошача у поступку пред судом у потрошачком спору не плаћа судска такса за тужбу ако вредност предмета спора не прелази износ од 500.000 динара.
НОПС: хитно решити случај
– Месецима смо се бавили овим случајем. Нашем правном тиму је „Миленијум осигурање”, код кога је била осигурана агенција „Ел Греко”, доставило све полисе осигурања, тврдећи да премије нису плаћене за 2014. годину када се и догодио највећи број ових случајева.
Питамо како је могуће да туристичка инспекција не зна за наведену околност и да ли је нешто предузето. Касније смо сазнали да је у септембру 2014. године инспекција покренула поступак за одузимање туристичке лиценце агенцији – кажу у Националној организацији потрошача Србије. Тражили су, кажу, податке од инспекције, по Закону о доступности информација од јавног значаја, и добили обимну документацију и податке да су током прошле године у овој агенцији обављене 42 контроле, између осталог и по пријавама путника.
– Пошто су се путници жалили да им осигурање одбија одштетне захтеве јер је полиса наводно неважећа, покушали смо да установимо у чему је проблем. Разговарали смо и са власником агенције, који тврди да је полиса важила до септембра 2014. године и да сви путници имају право на надокнаду штете од осигуравајуће куће.
Послали смо допис и „Миленијум осигурању” још средином децембра и затражили и од њих информације, али још нисмо добили одговор, због чега још не можемо да потврдимо да ли је полиса, у тренутку када су путовања отказана, била важећа или није. Од тога зависи и да ли ће путници бити обештећени. НОПС сматра да је овај случај за суд и да би га требало решити у интересу свих потрошача и путника који би се некада могли наћи у сличној ситуацији.
Осигурање: нисмо криви
У „Миленијум осигурању” ад Београд кажу да у овом случају нису одговорни они, него агенција „Ел Греко” која је, како кажу, очигледно преварила путнике. Позивајући се на услове осигурања од професионалне одговорности туристичких агенија, у овој компанији кажу да осигуравач није у обавези да исплати накнаде у „случају крајње непажње, кривичних радњи или преваре”, као и због несавесног понашања осигураника и непоштовања добрих пословних обичаја на основу којих је било извесно да ће наступити осигурани случај. Управо то „Миленијум осигурање” ставља на терет агенцији „Ел Греко”.
Агенција спрема тужбе
У агенцији „Ел Греко” сматрају да су и они оштећени. Кажу, због тога што им је туристички инспектор, погрешно проценивши валидност полисе, издао решење о забрани организовања путовања и директно захтевао отказивање свих уговорених путовања после 10. јула 2014, чиме је нанео штету путницима и агенцији.
– Осигуравајућа кућа „Миленијум” је била у обавези, према закону, да у року од 15 дана од дана пријема захтева од стране странака одговори и врати новац путницима. То нису учинили ни у једном случају иако су разговарали са свим странкама и убеђивали их да ће решити њихов приговор. У јануару 2015. године, осигуравајућа кућа „Миленијум” свим странкама шаље одбијеницу и упућује их опет на агенцију. Почетком фебруара су нам се обратили и тражили од нас разлог отказивања путовања иако су од почетка знали да је посреди решење туристичког инспектора – кажу у овој агенцији за „Политику” и додају да ће поднети тужбе и против инспектора и осигуравајуће куће. Редакција „Политике” упутила је питања и „Миленијум осигурању”, али до закључења броја нисмо добили одговоре.
Извор: Политика