28. 11. 2024.

 

Да ли вам се десило да купите неки електронски уређај и да не прође ни годину дана а да се он из чиста мира поквари?

У недостатку могућности да свој проблем реши како закон налаже, редакцији 021 јавила се Новосађанка (име познато редакцији), којој се пред Нову годину покварио "нетбук", али није наишла на разумевање и поштовање својих права од стране дистрибутера компјутерске опреме.

"20. маја 2014. године купила сам у "Win Win-у" у Змај Јовиној "Ацер" нетбук који се десетак дана пред Нову годину покварио. Када су празници прошли, однела сам 14. јануара нетбук на рекламацију. Продавци су констатовали да је све у реду што се његовог изгледа и амбалаже тиче, те га спаковали за преглед. У рекламацији сам изричито тражила или нови нетбук или враћање новца, јер сматрам да за своје паре имам право да добијем исправан компјутер. А у томе ме подржава и закон", каже она за 021.

Међутим, овој Новосађанки је убрзо након рекламације стигла СМС порука од генералног дистрибутера "Win Win-а", фирме "Алти" да њен захтев за замену није прихваћен и да је нетбук послат у овлашћени сервис на поправку, те да ће јој бити достављен у законском року. Притом је нико није питао да ли она уопште жели да јој се нетбоок поправи.

"Алти" на црној листи Националне организације потрошача Србије

Милош Лијесковић, технички директор "Алтија", тврди да је комплетна законска процедура испоштована и да ће Новосађанки бити поправљен нетбук, јер "само на то има право".

Међутим, Младен Алфировић, шеф правне службе Националне организације потрошача Србије објашњава да у овом конкретном случају важи стари Закон о заштити потрошача, а нови закон важи само у случају поштовања временских рокова. "У старом закону јасно стоји да када прође шест месеци, што је овде случај, потрошач има права на све опције, на замену уређаја или на његову поправку. Овде је дошло до директног кршења права грађанке, јер је њој наметнута само једна опција, иако је она изричито тражила замену уређаја, на шта је свакако имала право", наводи Алфировић за 021.

Он каже да је јасно да су у конкретном случају "Алти" и "Win Win" признали квар уређаја самим тим што су рекламацију прихватили и открива да је фирма "Алти" на црној листи Националне организације потрошача Србије.

"Кључно је што се не поштују законске процедуре и што се уређаји шаљу на поправку супротно закону. Чињеница је да је "Win Win" највећи малопродајни ланац и онда је логично да ће имати и највећи број рекламација, јер имају највећи промет. Али управо зато не смеју да им се дешавају овакви киксеви и овакава кршења закона", категоричан је он.

Према искуствима Националне организације потрошача Србије, честа појава је да се покварени уређаји шаљу код добављача, односно овлашћеног сервиса на поправку, уместо да се замене за нове.

"Овлашћени сервиси морају да имају лиценцу да би поправљали одређене апарате или компјутере. Те лиценце су јако скупе и онда они, кад замене покварену робу за нову, морају себе да оправдају због чега су је заменили, а нису могли да поправе. Овлашћени сервиси се правдају да не могу да добију обештећење од добављача односно увозника тог бренда. Зато страдају потрошачи", каже Алфировић.

Према истраживањима 021, овакве ситуације се често дешавају, што потврђује и случај С.Ј. која је у истој радњи купила слушалице за МП3, након чега су их неколико пута слали на поправку у овлашћени сервис. Како сама каже, мислила је да то тако треба па се није бунила.

Према мишљењу стручњака, главни проблем у оваквим ситуацијама је недовољна обавештеност самих потрошача о законским оквирима и правима која сваки потрошач има. Како би се зауставило даље кршење Закона и права грађана, из Националне организације потрошача Србије саветују да се грађани што боље упознају са својим правима и да буду упорни и не дозволе да им се права крше. Како истичу, свако има могућност да се обрати Националној организацији потрошача Србије за правни савет и помоћ.

Извор: 021

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS