28. 11. 2024.

 

Aлкохолна пића, слаткиши, месне прерађевине, кућна хемија и козметика поскупеће већ од 1. јануара 2015. године.

Према најавама појединих произвођача, већ наредне недеље грађани Србије мораће за слаткише, алкохолна пића и грицкалице да плаћају и до петнаест одсто више, док ће рибље и месне конзерве и чајеви бити скупљи за осам одсто. За око пет одсто поскупеће кућна хемија, козметика, зачини и мед. Ако ништа друго, уверавају нас да ће цена хлеба “сава“ остати иста.

 


Горан Паповић, председник Националне организације потрошача, објашњава за “Блиц“ да је свака најава поскупљења неозбиљна.

– Произвођачи веће цене правдају падом динара, али већина оних који су најавили поскупљења немају увозне сировине и њихова производња није ни на који начин везана за евро. Србија је преоптерећена превисоким маржама и у таквој ситуацији има простора да цене иду надоле јер наш трговац није трговац ако не зарађује 40 одсто. Такође, цене диктирају понуда и потражња, а понуда је код нас огромна, а потражња мала, што додатно показује да нема основа за поскупљење – каже Паповић.

Због слабљења динара већ је сад поскупела већина увозних производа, а добављачи најављују још веће цене уколико вредност динара настави да пада. Трговци технике објашњавају да су од 200 до 450 динара по комаду поскупели мали кућни апарати, док су комади беле технике скупљи и за више од хиљаду динара.

– У јавности за дизање цена сви окривљују трговце. Нама, међутим, од добављача стижу најаве поскупљења, од којих је већина нереална. Пошто већ дижу цене сваки пут када поскупе струја или гориво, волели бисмо да сада, када цена горива пада, цене њихових производа у најмању руку остану исте – кажу за “Блиц“ у једном трговинском ланцу.

На пролеће нови удар

Нажалост, јануарски талас поскупљења тек је почетак.

– Оно што можемо очекивати у 2015. јесте да ће с пролећа доћи до раста цена и то на основу повећања цене струје, што је доста вероватно – каже економиста Горан Николић.

Извор: Блиц

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS