Већина потрошача не зна своја права, а трговци то често користе.
Многи трговци, приликом рекламације и замене робе траже потрошачима, иако имају фискални рачун, да поред тога попуне и део где се захтева јединствени матични број.
Повереник за информације од јавног значаја и заштиту података о личности Родољуб Шабић каже да потрошачи не дају сваком своје личне податке.
– Нико нема право да вам тражи матични број када враћате робу у радњу или када односите ствари на хемијско чишћење – каже Шабић.
Председник Националне организације за заштиту потрошача Горан Паповић, такође саветује потрошаче да никако не дају свој матични број.
– Не пристајте на то кад вам трговац затражи. Не постоји ни Закон, као ни поџаконска уредба на коју трговци могу да се позову и да затраже матични број – објашњава Паповић.
Снижења без правог снижења
Још један од “трикова” где потрошачи морају да отворе четворе очи су и “снижења, без правог снижења”.
– Купци морају бити опрезни код акција и снижења и добро погледати претходну цену. Још једна од “варки” је и једна цена на каси, а сасвим друга, обично нижа, на рафу. У том случају купац има право да позове шефа радње, који је дужан да наплати цену која је на рафу, јер је то истакнута цена – објашњава Паповић и додаје да према Закону о заштити потрошача, овакво пословање довођењем потрошача у заблуду, се сматра обмањујућим и забрањено је.
Он каже да се често дешава и да роба нема комплетну декларацију.
– Недавно смо имали случај, где нам је потрошач послао фотографију производа на чијој декларацији пише да су пилеће виршле, а на декларацији пише да производ садржи 50 одсто свињског меса – каже Паповић.
Он каже да трговци често посежу и за другим триковима како би обманули потрошача да је реч о повољнијој куповини, па штампају каталоге и постере с попустима или објављивљују рекламе са посебним погодностима куповине „док трају залихе”, а док потрошач дође до продавница, залихе обично истекле.
– Још један од трикова је и истицање рекламе да је све снижено за 50 одсто, а у продавници са тим снижењем је тек неколико артикала, а остали су на редовним ценама или далеко мањим снижењима – каже Паповић.
За робу с грешком нема враћања
Председник Националне организације за заштиту потрошача Горан Паповић каже да трговац има право да не замени робу са грешком.
– Уколико је на роби истакнуто да је то роба с грешком и трговац је о томе обавестио продавца, онда потрошач нема право да замени ту робу – каже Паповић.
Извор: Блиц