28. 11. 2024.

 

Према анализи Министарства трговине, у мају је забележен натпросечан раст цена хране, одеће, обуће, превоза и других услуга. Економисте, али и заштитнике права потрошача то не изненађује много и сматрају да су на раст цена утицала и неконтролисана поскупљења за време поплава. Међутим, новчаник грађана све је тањи.

Министарство трговине у анализи наводи да су цене у мају порасле и до 6 одсто. Поскупели су месо, риба, млеко, сир и јаја, воће, вино, материјали за одећу, обућу, услуге за одржавање и поправку стана, снабдевање водом и различите комуналне услуге, али и многи други производи и услуге. Грађани кажу да је и сада већ све прескупо, чак је и храна за неке постала луксуз.

Сарадник часописа "Макроекономске анализе и трендови" Миладин Ковачевић оцењује да су цене ове, али и прошле године биле стабилне, чак испод нивоа инфлације који је одредила Народна банка. Раст цена који је анализом утврдило Министарство узрокован је сезонским факторима, сматра Ковачевић, али каже да су на поскупљење утицале и поплаве.

"Најпре, ту је реч о сезонским факторима, у корисним месецима увек је присутан раст одређених цена с једне стране. С друге стране, имали смо и непредвидиве околности у мају, односно велике поплаве и отежано снабдевање, па је и понуда била нешто мања него у стандардним околностима", тврди Ковачевић.

Пораст цена за заштитнике потрошача није изненађење. Председник Удружења за заштиту потрошача Војводине, Горан Паповић упутио је критике свима који су поплаве искористили да подигну цене.

"Раст цена на мало које је Министарство утврдило био је очекиван. Коментара више немамо, само најлошије критике које упућујемо и трговцима. Поготово то што је неко искористио поплаве и све што се дешавало и дао себи за право да повећа цене. Посебно је поскупео намештај, бела техника, али и основне животне намирнице. То само показује колико је тржиште у Србији затворено, колико су монопол и картелско договарање присутни", сматра Паповић.

Горан Паповић наводи да преостаје, евентуално, да се утврди који је трговац највише подигао цене и да се потрошачи позову на бојкот. Међутим, додаје да су потрошачи већ одавно на ивици егзистенције и да за то нема много разумевања.

Извор: РТВ

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS