28. 11. 2024.

 

Од 2.000 испитаних производа, сваки седми је неисправно декларисан. Проблем је у томе што се несавесни произвођачи не кажњавају. Најављено је усвајање новог правилника о декларисању производа који треба да доведе у ред стање на тржишту.

Удружења за заштиту потрошача упозоравају да је велики проблем то што је велики број производа са неисправном декларацијом.

Упознавање са производом понекад уме да изнервира потрошача, који често мора да се помучи како би добио основне информације о артиклу који жели да купи.

Многи потрошачи кажу да на производима најчешће гледају рок трајања. Онима који гледају састав производа сметају изузетно ситна слова.

"Мора лупа да се узме да се прочита", каже један суграђанин.

Иза превара и обмана стоје, пре свега, произвођачи. Слика на паковању и оно што је у њему често немају много везе.

"То се највише исплати произвођачима јер користе тренутно актуелне ствари, популарне ствари, оно што потрошача наведе да нешто купи. На пример, имате онај чај од бруснице, имате слику бруснице, све је у облику бруснице а имате свега три одсто ароме бруснице у том чају, значи нема ни трага од бруснице", рекао је Горан Паповић из Националне организације потрошача Србије.

Иако је Правилник о декларисању упакованих производа усвојен крајем прошле године, припрема се нови, који ће бити усаглашен са регулативом Европске уније. Он ће омогућити потрошачу да брзо дође до информација које су за њега најбитније.

"Биће повећан тај фонт, тако да неће бити проблема поготову код старијег становништва. Алергијске изјаве су новина у том новом правилнику, то раније није било коришћено, просто да људи буду упућени. Нутритивна својства, извор витамина и још неке специфичности", рекла је Маја Анокић из Центра за заштиту потрошача.

Новина је и захтев који ће удружења потрошача упутити надлежним органима, а то је да сви неисправно декларисани производи буду повучени са тржишта.

Заштитници потрошача кажу да ни постојећи правни оквир није лош, али да проблем као по обичају настаје у примени прописа. Сагласни су да ниједан правилник неће много помоћи ако тржишна и пољопривредна инспекција не спроводе ефикасну контролу и казне несавесне произвођаче и трговце.

Извор: РТС

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS