Да ли сте знали да имате право да уложите рекламацију чак и у случају да сте изгубили фискални рачун? Такође, уколико сте робу поручили преко интернета имате рок од 14 дана да се предомислите. Погледајте која још права имате, а да тога нисте ни свесни.
Светски дан права потрошача симболично се обележава у суботу, 15. марта. Управо тог дана, 1962. године некадашњи председник Џон Ф. Кенеди је, обраћајући се Конгресу, истакао основна права потрошача, а Генерална скупштина УН усвојила је 9. априла 1985. године Упутство за заштиту потрошача.
Основна потрошачка права су право на задовољење основних животних потреба, на информисање, право на избор, рекламацију, као и правну заштиту. То у начелу звучи обећавајуће, међутим, ситуација у реалности није баш таква.
– Пре свега, потрошачима, како младима тако и старима, угрожено је право на задовољење основних потреба. Оно подразумева доступност најнужнијих производа и услуга: хране, одеће и обуће, стамбеног простора, здравствене заштите, образовања и хигијене. То је област у којој су наши потрошачи највише угрожени. Ситуација у нашој земљи допринела је чињеници да реална цена потрошачке корпе износи 120.000 динара. Њена вредност је међу највишима у региону – каже Горан Паповић, председник Националне организације потрошача Србије.
Право на обавештеност
Међу основним правима потрошача су и право на обавештеност и на избор. Потрошач има права да од трговца добије тачне податке који се тичу робе или услуга које жели да купи, али и да изабере између више производа и услуга. Закон о оглашавању обавезује трговце, произвођаче и друге учеснике у оглашавању да о производима или услугама износе тачне информације. Ту спадају и информације о снижењима, распродајама, акцијским продајама.
Законом је забрањено привлачење купаца нуђењем великих снижења производа којих има у малој количини. Ту на сцену ступа чувена реченица: “Док трају залихе”, којом се трговци служе да би се заштитили, не наводећи колико то тачно производа обухвата.
Такође, уколико се деси да се на каси појави другачија цена од оне која је написана испод производа на рафу, потрошач има права да тражи да му се наплати нижа цена. Иако је цена на каси, заправо, цена која је тачна, дужност продавца је да испод производа истакне исправне цене. Уколико касир не услиши вашу молбу, потребно је захтевати да спор реши пословођа фирме.
Право на рекламацију
Потрошачи имају право да се жале трговцу уколико је роба коју су купили оштећена или не одговара приказаном квалитету. Трговац је у обавези да потрошачу, најпре, понуди замену односно поправку производа.
– Уколико поправка или замена није могућа, или представља несразмерно оптерећење за трговца, потрошач може да захтева снижење цене или раскид уговора и повраћај новца. Уколико се врши замена робе за другу, потрошач добија од трговца робу истих карактеристика и квалитета, без обзира да ли је у међувремену цена робе снижена или је роба поскупела. Уколико се врши повраћај новца потрошачу, враћа се износ који је потрошач платио приликом куповине, без обзира на чињеницу да ли роба у тренутку раскида уговора има снижену цену – кажу у Одељењу за заштиту потрошача, у Министарству спољне и унутрашње трговине и телекомуникација.
Могућност раскида уговора прописује Закон о заштити потрошача. Са друге стране, Законом о облигационим односима регулисано је, да приликом раскида уговора свака уговорна страна враћа оно што је дала.
Шта ако изгубите фискални рачун?
Право на рекламацију можете да остварите чак и у случају да сте изгубили фискални рачун.
– У случају сумње трговца да сте робу купили баш код њега потребно је да имате неки доказ. Најсигурније је да сачувате фискални рачун, али може вам послужити и слип од картице или одштампани извод са текућег рачуна с обзиром да је то несумњив доказ да је извршена куповина. Коментар трговца да једино фискалним рачуном доказујете да сте робу купили код њега и да је то последица фискалних прописа – није тачан. Сваки трговац је у обавези да чува копију фискалне траке три године и на њој се може утврдити дан и време куповине презентовањем неког друго доказа (слип, извод и слично) – наводи се на сајту заститапотросаца.гов.рс, Одељења за заштиту потрошача.
У бројкама, нека од ваших права излгедају овако:
2 године – имате право на оправку и замену робе/услуге иако немате гаранцију (рекламација)
14 дана – имате право да се предомислите уколико сте наручили робу преко Интернета, ТВ продаје, каталога, на презентацији или од трговца који се појавио на вашим вратима
15 дана – рок у коме трговац мора да одговари на рекламацију
30 дана – рок у коме је трговац дужан да вам испоручи робу (уколико није другачије уговорено)
У бившој Југославији, права потрошача нису нигде била назначена, а елементи заштите потрошача су само делимично били уграђени у поједине законске акте. Број поднетих жалби, примедби и сугестија потрошача био је скоро занемарљив, али не због тога што нису имали на шта да се жале.
Тек јула 2002. године, доношењем савезног Закона о заштити потрошача се по први пут у нашој земљи детаљније, обједињено на једном месту, решавају питања заштите потрошача.
Како би обележила светски дан права потрошача 2014. године, Светска организација потрошача – “Consumers International” (CI) покреће кампању који се односи на правичне услове услуга мобилне телефоније. Акценат је стављен на потребе за приступом поузданим сервисима, сигурности потрошачких података и правичне уговоре и наплату.
Извор: Телеграф