28. 11. 2024.

 

Сви осећамо колико нам је, од 2008. и почетка светске економске кризе, пао стандард. Али док на куповину новог стана или аутомобила већина грађана и не помишља, број продатих веш-машина и нових равних модела телевизора свакодневно расте.

Подаци Министарства трговине показују да грађани Србије најчешће купују храну, а међу 10 најпродаванијих артикала у последњих годину дана нашло се и пиво, и то чувени „зидарац“, у флаши од пола литра. Потрошачи у Србији, очекивано, највише пазаре хлеб, млеко и јогурт. На четвртом и петом месту су сунцокретово уље и шећер, а следе млевена кафа и свињски бут. Купују се и банане и поморанџе… Економски аналитичар Саша Ђоговић процењује да ови подаци показују колико је низак животни стандард јер се ради о производима егзистенцијалне природе.

– Оно што је зачуђујуће јесте да се на списку најпродаванијих производа нашао свињски бут. Министарство је анализирало само куповине у великим трговинским ланцима, а који се налазе у већим градовима. Верујем да би резултати анализа били поразнији да су податке о продаји достављале и мање трговине – каже Ђоговић.

 


Вредност просечне куповине износи 365 динара, док је у последњих годину дана продаја смањена за 8,6 одсто. Просечан рачун у супермаркетима износи од 500 до 700 динара, а како у комшијским радњама грађани праве десетоструко мање рачуне, не чуди податак да је промет у малопродаји, у поређењу с 2008. годином, опао чак 30,4 одсто.

Агенција ГфК истраживала је шта то највише купују становници региона и утврдила да је у Србији за десет одсто скочила продаја машина за прање веша и телевизора. Ово истраживање показује да код куповине хране грађани највише верују домаћим произвођачима, да они који желе да пазаре козметичке производе најчешће траже оне из западне Европе, док им је за производе за кућу најважније да су на акцијама.

Нови станови и аутомобили у Србији имају све мање купаца. Лани је у Србији продато 20.000 нових аутомобила, више него упола мање него пре пет година. Оно чега се грађани ипак не одричу јесу мобилни телефони и рачунари, и то не стари модели персоналних рачунара, него нови лаптопови и таблети.

Извор: Блиц

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS