29. 11. 2024.

 

На снижењу се често нуди роба која је претходно поскупела. Месо прво поскупи за 100 динара, па појефтини за 30.



Иза акцијских снижења цена у маркетима, често се крију поскупљења. Трговци прибегавају старим опробаним триковима да, најпре, одређеној роби осетно подигну цене, а потом је спусте, заправо на реалну цену. Тако се поскупљењима отвара пут на „мала врата“.

Тако, почетком седмице повећају цене свежег меса за 100 динара, а за викенд најаве појефтињење за 30 динара, са примамљивим натписом „акција“, „велико снижење“. Уверен да је у викенд-куповини уштедео, потрошач, у ствари, плаћа више.

- Код акцијских понуда, приметно је да је раније на акцијама углавном била техника, док се данас на попусту могу видети и прехрамбени производи – каже Вера Вида, председница Центра за заштиту потрошача Србије ЦЕПС. – То је управо један од показатеља у коликој мери сиромашимо из дана у дан и колико слаби потрошачка корпа. Постоје правила како се оглашава акцијска роба: издвајањем на видљиво место, са истакнутом ценом пре и после појефтињења, а уколико рок употребе истиче и то треба јасно да буде истакунто.

Петар Богосављевић, председник Покрета за заштиту потрошача, упозорава да, ипак, постоје нека правила игре у акцијским снижењима, која ваља поштовати.

- Удружење трговине при Привредној комори донело је раније акт, којим се из угла фер конкуренције уређује област снижења цена – објашњава Богосављевић.

- Како је договорено, не може бити сталних распродаја, а видимо да, ипак, криза приморава многе да свакодневно разним акцијама маме потрошаче. То значи да је сваки купац постао драгоцен. Нужно је тачно информисати потрошаче колики су попусти и која је била претходна цена.

И трговци истичу да је сваки купац драгоцен, посебно у условима мање тражње и беспарице. Кажу да су на многобројним акцијама цене и до 50 одсто повољније, као и да је данас тешко снижењима прикрити поскупљење, јер већина грађана мери сваки динар. Уз разна акцијска снижења, зато нуде додатне олакшице – бонове, купоне, „два производа по цени једног“, поклоне….

Мање, али не и јефтиније


И произвођачи имају своје трикове да прикрију поскупљења. Тако је у трговинама сада готово немогуће наћи некада уобичајена стандардна паковања. Грамажу мењају сви произвођачи, од сухомеснатих прерађевина до средстава за личну хигијену. На рафовима су „смањена“ паковања чоколаде, кутије кекса или грицкалице, а при томе је врло ситним словима записано да је у амбалажи мање и до 50 грама. Мање грама, међутим, не значи мању цену. Напротив, чоколада од 75 грама стаје готово исто као и она „тежа“ за 25 грама.

Извор: Новости

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS