29. 11. 2024.

 

Купљена карта за воз и аутобус може се вратити до дана путовања уз минималан губитак, док је у авио-саобраћају ситуација компликованија.


После полемике око тога да ли туристи који су због немира желели да одустану од летовања у Египту имају права на повраћај новца, „Потрошач” је истраживао – шта је са путницима који су купили карту за путовање авионом, возом или аутобусом и желе да одустану од путовања. Да ли имају права на добију новац назад, колико губе у том случају, као и која је процедура?

Превозници кажу да купљена карта за воз и аутобус може да се врати до дана путовања уз минималан губитак, док је у авио-саобраћају ситуација компликованија.

Аутобус

И у друмском саобраћају постоје одређена правила у случају одустанка од путовања. Како објашњавају у „Ласти”, целокупан износ купљене карте (па чак и новац за станичну услугу) враћа се само ако је путовање отказано или аутобус није кренуо на време кривицом превозника, због више силе или ако је дошло до грешке приликом продаје каре.

Међутим, ако путник одустане од путовања (најкасније два сата пре почетка путовања) превозник је дужан да му врати новац од купљене карте, али има и могућност да задржи највише 10 одсто износа. Интересантно је да се у том случају износ за наплаћену станичну услугу не враћа. Ако се предомисли рецимо сат и по пре почетка пута или закасни на аутобус, што се најчешће дешава, путник нема право на повраћај новца. У том случају може да замени карту за неки од наредних полазака истог превозника (али само у периоду док му карта важи) и наравно уз плаћање одређених „манипулативних трошкова”.

Железница

У „Железницама Србије” наводе да путник који је купио карту, а жели да одустане од путовања, захтев за враћање новца подноси на путничким благајнама железничких станица.

– За потпуно неискоришћене возне карте то је неопходно урадити најкасније првог дана рока важења возне карте, и то на благајни полазне станице. А код повратне возне карте за неискоришћено путовање у повратку најкасније последњег дана рока важења возне карте, на благајни полазне станице у повратку – наводе у „Железницама”.

Што се тиче оних који су започели путовање, па у неком тренутку одустану, захтев се подноси путничкој благајни у станици у којој је путовање прекинуто, и то одмах по изласку из воза.

– Уколико неко са возном картом првог реда због недостатка слободних места буде смештен у други разред, захтев подноси путничкој благајни у станици одмах по изласку из воза – објашњавају у „Железницама”.

Уколико се отказује карта за повратак или карта са којом је путовање већ започето, путник мора да је да на оверу надлежном раднику на станици. Што се тиче оних који су смештени у нижи возни ред, они би осим возне карте требало да имају и потврду коју им издаје кондуктер у возу.

– Од износа који се враћа путнику, на име трошкова железнице одбија се 10 одсто. Ако се возна карта врати због кривице железнице или се врати истог дана на истој благајни где је и купљена износ од 10 процената се не одбија – истичу у „Железницама”, додајући да уколико путничка благајна у станици не ради у време доласка воза, захтев се подноси најкасније наредног радног дана станице.

– У осталим случајевима писмени захтев за враћање новца потребно је поднети надлежном одељењу Контроле прихода „Железница Србије” – наводе.

Авион

Што се авио-саобраћаја тиче, у „Јату” кажу да када путник жели да откаже путовање, износ који се рефундира зависи од услова тарифе коју је платио као и од тога да ли отказује путовање пре или после датума када је требало да полети.

– Уколико је путник имао тарифу бизнис класе и уколико отказује путовање пре датума отпочињања путовања, рефундира се комплетан износ којим је плаћена карта, осим накнаде за издавање карте. Али, уколико се путник јавио на дан или после датума почетка путовања, то значи да се није појавио на одлету и рефундација у том случају није дозвољена, осим наплаћених а неискоришћених аеродромских такси – кажу у „Јату”.

Што се тиче економске класе, постоји распон тарифа чији услови за отказивање путовања варирају од оних који дозвољавају пуну рефундацију (осим накнаде за издавање карте), па до потпуно нерефундабилних тарифа, што зависи од врсте и износа тарифе која је плаћена.

– У случају да путник отказује путовање пре датума поласка, износ за рефундацију може бити од 25 до 90 одсто од наплаћене тарифе као и износ неискоришћених аеродромских такса. Поред тога, постоје нерефундабилне тарифе код којих се приликом отказивања путнику рефундира само износ неискоришћених аеродромских такса – кажу у „Јату”.

Међутим, уколико се путник јави на дан полетања или после датума када је требало да полети, како објашњавају, рефундација није дозвољена, осим наплаћених, а неискоришћених аеродромских такси.

Извор: Потрошач

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS