29. 11. 2024.

 

„Гардијан“ открива шта све трговци бележе о потрошачу и како те податке користе.

 

Чак и ако сте одбили картицу верног потрошача, знајте да нисте побегли од Великог брата, јер супермаркети чувају исечке сваке куповине дебитном или кредитном картицом тако да знају коју сте боцу вина купили јуче у 12.28 и да сте недавно променили марку креме против гљивица, преносе британски медији.

Британци одавно знају да продавци скупљају податке о њима како би им према склоностима прилагодили понуде и одобрили специјалне попусте, али не слуте да се њушка по потрошачкој корпи и оних који нису узели картицу лојалности.

„Ако сте одбили картицу верног потрошача, знајте да нисте побегли од Великог брата, јер супермаркети чувају исечке сваке куповине дебитном или кредитном картицом тако да знају коју сте боцу вина купили јуче у 12.28 и да сте недавно променили марку креме против гљивица”, пише „Гардијан”.

За сваког купца који има картицу или купује преко интернета трговац прави демографски профил без имена и презимена: шта купује, колико често и колико просечно троши. На основу тога прилагођавају понуду на сајту и доносе одлуке шта ће нудити у продавници.

На пример, „Сејнзбери“ је открио да једну врсту житних пахуљица треба држати у радњи иако се слабо продаје, јер су купци који купују ту врсту изузетно лојални и често оставе много новца.

Други ланац, „Теско“, користи податке са 16 милиона картица лојалности да пласира прилагођене огласе преко интернета за свој нови бесплатни филмски сервис „Клабкард ТВ“. Овај канал се преноси преко интернета и сасвим је бесплатан, али да би се гледао морају се унети подаци са „Тескове“ картице. Директор овог сервиса се на свом блогу похвалио да могу пласирати циљане огласе „на основу производа које је неко купио јуче“.

Исти ланац је недавно најавио да  планира да податке с картица користи за борбу против гојазности. Жели да види како ће купци, пошто претходно дају пристанак, реаговати на прилагођене предлоге како да купују што здравију храну.

Да би измерили ефикасност неке промотивне кампање, трговци користе и слипове дебитних и кредитних картица који су анонимни, али увек имају исти број картице, па тако знају да ли је неко ко је једне седмице напунио корпу, дошао и после промотивне кампање. На питање „Гардијана“ да ли су купци дали пристанак да се њихови подаци на овај начин користе, представник ланца „Морисон“ одговара да то по закону није нужно. „Асда“ и „Вејтроуз” такође признају да скупљају податке с платних картица да би уочили „обрасце понашања купаца“ у неком периоду. Наглашавају да је то редовна пракса у малопродаји и да се ови подаци не повезују са личним именима и адресама.

Трговци исто тако нађу начин да открију шта потрошачи раде ван зидова њихових објеката. „Вејтроуз“ је платио фирми која анализира податке да проучи анонимне податке о корисницима „виза“ картица да би на основу тога донели одлуке где да отворе нове малопродајне објекте. Тако су видели где њихови потенцијални купци провлаче картицу купујући бакалук и у тим четвртима отворили нове радње.

Британски лист открива да су брендови посебно спремни да супермаркетима плате да би купцу који пазари њима конкурентски производ дали купон с попустом за њихов производ, али ниједан од великих ланаца није био вољан да говори о томе детаљније.

Извор: Политика

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS