29. 11. 2024.

 

Заштиту потрошача у Србији требало би унапредити, а један од начина је увођење мреже тела за вансудско решавање потрошачких спорова, што би омогућило брже и јефтиније решавање њихових проблема, указали су учесници пројекта „Јачање заштите потрошача” који финансира ЕУ.

„Вансудском решавању потрошачких спорова треба дати приоритет с обзиром на време и новац које судски процес изискује”, рекао је новинарима вођа пројекта и главни експерт за правна питања, професор Тијери Бургоањи.

Према његовим речима, учесници пројекта су дали предлог Министарству спољне и унутрашње трговине и телекомуникација за измене и допуне Закона о заштити потрошача, а у предлозима се инсистира на критеријумима непристрасности и транспарентности, делотворности и независности, на брзини решавање спорова...

Вођа пројекта је рекао да је предлог за вансудско решавање спорова, уз оснивање посебног тела или органа за то, дат зато што постоје бројне потешкоће са којима се потрошачи суочавају када треба да бране своја права или надокнаде штете.

Као једну од потешкоћа он је навео да потрошачи често не знају своја права, да тешко добијају савете, да парнице често више коштају од обештећења које добију, те да и судије често не познају материју. Он је рекао да многе земље имају алтернативан начин решавања судских спорова.  Професор Тијери је најавио да ће учесници пројекта ресорном министарству предложити да ојача и повећа овлашћења одељења за заштиту потрошача у оквиру тог министарства.

Професорка на Правном факултету Универзитета Брунел из Велике Британије, Кристина Риефа, рекла је да је Закон о заштити потрошача добар онолико колико је добра и његова примена, и да, би с обзиром на то да судски поступци могу да буду дуготрајни и скупи,  требало увести алтернативне начине решавања спорова.

Она је сматра да је важно да потрошачи стекну поверење да ће систем бити добар и да се одлуке о решавању спорова доносе брзо - у року од 90 дана. Риефа је подсетила на нову уредбу и директиву Европског парламента и Савета ЕУ о алтернативним начинима и онлајн системима решавања потрошачких спорова.

Извор: Дневник

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS