29. 11. 2024.

 

Нови хит на српском тржишту је враћање новца. Да би натерали потрошаче да поново употребљавају картице, банкари и трговци све чешће крећу у заједничке акције.


Домаћи потрошачи све су опрезнији када троше. Промет у трговинама је од почетка кризе опао трећину. Могућност за трошење више од зараде све се ређе тражи и путем кредита. Зајмови у Србији стагнирају или благо опадају. По подацима Кредитног бироа Србије, сума кредита датих грађанима у мају зауставила се на 594,09 милијарде динара. То је симболичних 0,2 посто више него у априлу. Пад стандарда они који раде или примају пензију покушавају да зауставе куповином по систему чек на почек. Те бескаматне позајмице све су популарније – о томе најбоље сведочи број издатих чекова: пре четири годне банке су издале 7,99 милиона чекова а лане 8,55 милиона.

Трговци су израчунали да чекови у промету учествују с 12 одсто а у време празничних куповина та бројка скочи на 20 процената. Другим речима, ти „папирићи„ опасно прете да потпуно победе платне картице, које су биле и веома популарне пре седам-осам година. Међутим, камата на картице се креће од 20 посто годишње па навише тако да риволвинг кредит спада у скупље зајамове код нас. Грађани су то прочитали па су се банке нашле у ситуацији да уместо приноса од камата на картице издају чекове од којих немају приход него додатне трошкове. Док код картица све иде електронски, чекови се морају штампати, па дистрибуирати, држати у сефу и коначно персонализовати када их клијент преузме на шалтеру.

После издавања следе трошкови обраде након плаћања. Из те апсурдне ситуације банкари су нашли излаз у новој понуди уз поједине платне картице. Преко њих се нуде бескаматни мини-зајмови, попусти код компанија који су клијенти те финансијеке куће... Нови хит на српском тржишту је враћање новца. Да би натерали потрошаче да поново употребљавају картице, банкари и трговци све чешће крећу у заједничке акције. Клијентима банака то иде у прилог ако су добро обавештени. А то значи да би пре одласка у шопинг требало и да провере на сајту банке шта се нуди.

Извор: Дневник

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS