29. 11. 2024.

 

Забуну међу купце унела декларација на којој пише да напитак садржи „емулзију јагоде”.


„Шта је то емулзија воћа? Купио сам воћни сок „адут” на којем је писало да садржи емулзију јагоде. О чему је реч и има ли ту уопште воћа, питао је читалац из Београда редакцију „Потрошача”.

Како је реч о соку који је робна марка „Делеза” („Макси” и „Темпо”) питали смо овај ланац о каквом је соку реч и шта уопште значи емулзија јагоде у овом напитку.
– Емулзија јагоде је један од састојака које произвођач користи у производњи сока „aдут” црвени микс, а реч је о мешаном бистром воћном коктелу. Ова сировина садржи воду, ароме и природно идентичне ароматичне супстанце које су према структури идентичне супстанцама које су природно присутне у одговарајућем материјалу биљног порекла, што је у овом случају јагода – наводи се у одговору „Делеза”.

У Пољопривредној инспекцији, задуженој за контролу исправности и квалитета воћних сокова на нашем тржишту, кажу да није реч о нечему што је недозвољено, али истичу да је емулзија смеша две немешиве течности.
– То је нестабилна смеша која се брзо након мешања поново раздваја на своје састојке – кажу у Пољопривредној инспекцији, па их је због тога пре употребе потребно промућкати.

Међутим, цена открива много тога. Уколико сок који садржи емулзију, како каже наш читалац, кошта мање од 70 динара, а воћни сок често и преко 130 динара, јасно је да квалитет не може бити исти. То примећују и у водећим потрошачким организацијама. Према речима Горана Паповића, председника Националне организације потрошача Србије, тржиште Србије се већ годинама суочава са проблемима када су воћни сокови у питању.
– Правилници познају воћне сокове и нектаре, а не било какве емулзије. Јасно је да је реч о нижем квалитету производа на уштрб ниже цене. Осим тога, стално се пролонгира доношење Правилника о декларисању на којем ми инсистирамо. Он би био користан управо за ове ситуације јер би регулисао на пример то да произвођачи не могу да ставе слику воћа на амбалажу напитка који готово да и не садржи воће – каже Паповић.

Шта је сок, а шта нектар


Осим емулзије воћа која је збунила купце, непознаница за многе је и то која је разлика између воћног сока и нектара. У Пољопривредној инспекцији имају објашњење:
– Воћни сок је производ добијен механичком прерадом једне или више врста технолошки зрелог, свежег, охлађеног или замрзнутог воћа, конзервисан искључиво физичким поступцима чији укус, боја и арома морају да буду карактеристични за врсту воћа од кога је воћни сок произведен. Арома, воћна пулпа или воћне ћелије које су издвојене из сока у току производње могу да се врате у исти воћни сок – објашњавају у Пољопривредној инспекцији.

За разлику од сока, у нектару може да има и других састојака.
– Воћни нектар је производ који се добија додавањем воде и шећера или меда у воћни сок, воћни сок од концентрисаног воћног сока, концентрисани воћни сок, воћни сок у праху или у воћну кашу, концентровану воћну кашу или мешавину тих производа – објаснили су, додајући да у производњи воћног нектара може да се дода и вода, али у прописаним количинама.

Што се тиче шећера и меда, они могу да се додају до 20 одсто од укупне масе готовог производа, при производњи воћних нектара без додатка шећера или воћних нектара са ниском енергетском вредношћу, шећери могу да се замене и заслађивачима.

Нема независних испитивања квалитета


Последње велико независно испитивање квалитета воћних сокова на нашем тржишту обављено је пре чак четири године. Иако су тада резултати били алармантни, поновних великих акција није било, наводе у Националној организацији потрошача Србије.
– Ми смо урадили велико испитивање квалитета још 2009. године. Анализирали смо 55 сокова од осам највећих произвођача. Резултати су били поражавајући јер чак трећина тада није одговарала Правилнику о квалитету. Упркос томе, држава није реаговала онако како смо очекивали, већ су надлежни рекли да је та акција била едукативног карактера – наводи Паповић.

После многобројних одлагања, ове године на снагу је ступио и нови Правилник о квалитету воћних сокова, па ће НОПС чим прикупи финансијска средства покушати да понови сличну акцију. Циљ је да се поново јавно објави да ли заиста у воћним соковима има онолико воћа колико то произвођачи тврде и какав је генерално квалитет ових напитака на нашем тржишту.

Извор: Политика

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS