29. 11. 2024.

 

У тренутку када купљене ствари плаћамо на каси супермаркета или бутика, уверени смо да нам је потребан сваки артикал који се налази у колицима, али то реално често није случај.

Ретко смо свесни да смо жртве вешто смишљених трговачких обмана и завођења.


У наставку су представљени најчешћи трговачки трикови:

1. Попусти и награде

Попусти и снижене цене подстичу и већу потрошњу. Купци пазаре и оно што им није потребно само зато што је неколико динара јефтиније. Исто тако, разни узорци хране отварају апетит и онима који нису гладни, па чак и ако нису планирали – купују оно што су пробали.

2. Улазни простор продавнице

Улазни простори су добра замка за наивне купце који купују ствари које нису планирали или које им уопште нису потребне. Начин на који су уређени тера грађане да купе разне дискове, слаткише, храну и пића у великим паковањима, јер им је корпа још празна, па не размишљају о новцу.

3. Излаз – каса

Најпрофитабилнији одсек у свакој продавници је излаз, односно каса. Овде мало ко одоли искушењу – жваке, чоколадице, грицкалице, сокићи привлаче као магнет купце у супермаркетима, а каишеви, шналице, мараме и доњи веш исти ефекат имају на купце у бутицима.

4. Наплата (не)рада у ауто-сервису

У низу превара којима се сервисери служе је и наплата превише радних сати. У радни лист се често, да не би било превише очигледно, уписују и провера и допуна уља, провера стања филтера уља, пнеуматика итд. Такве провере се не изводе, а муштерија на крају плаћа нерад сервисера.

5. Распоред артикала

Сваки кутак продавнице уређен је тако да бисте потрошили што више пара. Оно што је најпотребније разбацано је по радњи и често је на најудаљенијем месту од улаза, како би грађани морали да прошетају по целом објекту, погледали рафове и производе који их уопште и не занимају и тако купили нешто што уопште нису намеравали.

6. Оно што желите је у нивоу погледа

Производи које супермаркети желе да купите налазе се на нивоу равног погледа особе просечне висине. Мање популарни брендови налазе се испод тог нивоа, здравији се налазе изнад тог нивоа, а тачно на нивоу хоризонталног погледа налазе се скупи и најпопуларнији производи. У нивоу дечјег погледа смештени су слаткиши како би и сама деца могла да их узму и ставе у корпу.

7. Огледала која стањују

Огледала у бутицима одеће по правилу издужују фигуру, како би у одећи коју испробавају сви изгледали савршено. Многи ову обману примете тек када дођу кући.

8. Музика у складу са муштеријама

Лагана музика смирује људе, они спорије ходају, спорије разгледају, спорије купују и троше више новца. Гласна и брза музика тера људе да се крећу брже и да троше мање, док класична музика наводи на куповину луксузнијих и скупљих производа.


Изовр: Б92

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS