02. 05. 2024.

 

Влада Републике Србије и Министарство трговине у неколико наврата организовали су акцију куповине домаћих производа како би се подржале домаћа производња и целокупна српска индустрија. Међутим, ова акција никад није у потпуности заживела у нашој земљи, за разлику од суседних, па тако ни произвођачи нису извукли бенефит из њих.

Уколико држава и водећи национални привредници не ураде нешто, наставиће се са стагнирањем и уништавањем аутентичних српских брендова, док ће страна имена све више преузимати тржиште.

Пошто прописи Европске уније не дозвољавају фаворизацију домаћих производа, у оквиру министарства и Привредне коморе Србије, девет претходних година организована је традиционална акција “Најбоље из Србије” у оквиру које се бирају најбоље домаће робне марке.

Прошле године у оквиру ове акције додељено 20 награда домаћим робним маркама, од којих су пет у власништву страних компанија.

Иако се представљају српским именима и важе за домаће производе, многи од најрекламиранијих производа у нашем медијском простору то нису.

Најпознатија минерална вода “Књаз Милош”, као и “Аква вива” у власништву су инвестиционог фонда “Салфорд”. Под истом капом су и јогурт и млеко “кравица” и сви други производи “Имлека”, као и млекаре “Суботица”. Од слаткиша, у власништву “Салфорда” је чувени бренд “плазма” и многобројне чоколаде и посластице компаније “Бамби”.

Чувене “Штаркове” производе “чоколадну бананицу”, чоколаду “најлепше жеље”, “смоки” и “прима штапиће” купио је хрватски бизнисмен Емил Тедески. Његова је и популарна паштета “аргета”, као и вода “Паланачки кисељак” и “Гранд кафа”. Сладоледе “Фриком” купио је Ивица Тодорић, власник “Агрокора”, а он је власник и познатог јестивог уља “дијамант”.

Председник Националне организације за заштиту потрошача Србије Горан Паповић каже да је разлог оваквој ситуацији двадесетогодишња небрига државе према државним произвођачима, који немају услова да се развију и да се остваре у својој делатности. Паповић истиче да је за промоцију домаћих производа неопходно одвојити “жито од кукоља”, односно уклонити неквалитетне, а промовисати квалитетне српске производе.

Извор: Каматица

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS