29. 11. 2024.

 

Колико производа који се нађу у потрошачким корпама, купац није ни планирао да пазари? Према једном британском истраживању - чак 40 одсто купљених артикала нису ни биле потребне потрошачу. Трговци покушавају да повећају промет у својим супермаркетима, па разним триковима "убеђују" купце да су им бројни артикли - неопходни.

 

Тако су у бројним супермаркетима у Европи корпе за мање артикала често добро "скривене". Купац прво наиђе на колица, која је лакше напунити и са којима је лакше и пазарити. Према овом истраживању, чак ни бесплатни узорци - нису бесплатни, јер купац често има осећај да је дужан да купи бар један исти производ са те промоције. Чак ни гужве и редови пред касама нису случајни. Док чекају у реду да плате своје производе, надохват руке су му бројне ситнице, па се у корпама нађу чоколадице, жваке, батерије или бријачи.

Један од трикова је често и простор. У многобројним трговачким центрима купац и нема осећај колико времена је провео у куповини. Трговци знају да су родитељи "слаби" на своју децу, а производи за најмлађе украшени разним ликовима из популарних цртаћа налазе се на нижим полицама, у висини дечјих очију.

Најскупљи производи смештени су управо у висини очију. Они јефтинији се налазе углавном на најнижим полицама, на које потрошачи често не обрате пажњу. Најпапренији артикли су често на крају реда, иако је тај део рафова углавном "резервисан" за јефтиније производе. У Америци произвођачи плаћају трговцима знатне суме само да се њихов производ нађе на крају реда. Многи амерички трговци на овом принципу зарађују више на простору него на производу.

Жеље купца нису тајна за трговце. Знају продавци да сјајно паковање продаје и робу која мање вреди од њихове процене. Поврће редовно прскају водом, јер изгледа лепше и здравије. Производи у светлуцавим амбалажама привлаче пажњу, али се посебно наплаћује савременим домаћицама, које немају превише времена за послове у кухињи. Резане салате су тако знатно скупље, месо у разним сосовима такође има већу цену.

Пекаре у радњама из којих се шири мирис свежег хлеба утичу на купце да више пазаре, показује ово истраживање. С обзиром на то да је млеко најпродаванији артикал, оно се често смешта на крају радње, да би купац на путу до њега у своју корпу ставио и друге производе. Познато је и да већина мушкараца не воли шопинг, па је њих лакше збунити. Они купују најчешће оно прво што им прво падне под руку.

Највећу жељу да се нешто пазари стварају, ипак, акције. Купац верује да ће тако уштедети и често махнито купује и ствари које није ни планирао да купи, нити су му потребне.

10 ПРАВИЛА ЗА УШТЕДУ

  • Унапред одредите колико намеравате да потрошите и држите се тога.
  • Строго се придржавајте листе намирница које су вам потребне.
  • У куповину намирница не идите гладни.
  • Пре куповине, распитајте се о акцијама и снижењима.
  • Израчунајте колико вам је новца потребно за неопходне намирнице.
  • Посматрајте само цене и тежину паковања - све остало је маркетинг.
  • Прво гледајте доњи ред сваког рафа, јер су ту најповољније понуде.
  • Проверите рок трајања намирница, посебно ако су на снижењу.
  • Проверите да ли је неки артикал стварно повољан или је трик.
  • Пре касе размислите о одређеном производу, јер је негде јефтинији.

 

Извор: Вечерње новости

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS