Када истекне уговорна обавеза или корисник промени оператера, уређај је могуће користити и у другој мрежи.
Мобилни телефони које корисници купе код оператера уз пакете услуга кодирани су само за коришћење у тој мрежи, међутим, поставља се питање шта се дешава када истекне уговорна обавеза или када корисник промени оператера.Да ли у таквој ситуацији телефон може да се откључа и да се користи у мрежи другог оператера?Европска је пракса, наводе у Националној организацији потрошача Србије (НОПС), да када уговорна обавезa истекне, корисник се обрати оператеру са захтевом и без накнаде му стиже код за откључавање.
Како објашњавају у НОПС-у, најважније је то да оператер мора да обавести потрошача под којим условима купује телефон (да ли је закључан или није), као и да ли је могуће након истека уговора користити га изван матичне мреже.
Каква је пракса када је реч о декодирању телефона, да ли корисник може да затражи декодирање уколико прелази код другог оператера и колико то кошта? Да ли декодирање обави нови или стари оператер и да ли обавештавате потрошаче под којим условима купују телефон, питали смо сва три оператера мобилне телефоније.
ТЕЛЕКОМ:
Свим корисницима „Телеком Србија” се приликом куповине мобилних телефонских апарата даје информација да су они кодирани и да их је могуће користити искључиво у нашој мрежи. За кодирање мобилних телефона задужени су заступници конкретних произвођача у Србији. Уколико поднесе захтев за прелазак у другу мрежу, корисник има могућност да „Телекому Србија” поднесе захтев за добијање кода за откључавање како би свој мобилни телефон могао да користи у другим мрежама. Издавање тог кода за наше кориснике је бесплатно.
ВИП:
Наши корисници потписују претплатнички уговор у коме је наведено да терминална опрема ради искључиво са вип сим картицом и наша пракса није да уређаје откључавамо аутоматски након истека уговорне обавезе. Услуга декодирања телефона није регулисана Правилником о преносивости броја у јавним мобилним телекомуникационим мрежама, тако да сваки оператер поступа у складу са својим општим правилима пословања. Као и други мобилни оператери, ВИП од произвођача телефона поручује закључане и слободне телефоне. Наше је искуство да су закључани боље технички заштићени и корисницима обезбеђују квалитетно коришћење свих могућности уређаја. Додатни разлог за закључавање телефона су различите злоупотребе уређаја које такође утичу на корисничко искуство, међу којима је и насилно декодирање мобилних телефона и њихова препродаја на црном тржишту.
У шест година комерцијалног пословања на српском тржишту имали смо мало захтева корисника за откључавање телефона како би могли да буду коришћени у другим мрежама. Зато ову услугу нисмо уврстили у своју редовну понуду, али смо излазили у сусрет корисницима који су, након истека уговорне обавезе, пожелели да откључају свој телефон и за то нисмо тражили надокнаду.
ТЕЛЕНОР:
Након истека уговорне обавезе, корисник који нема дуговања према оператору може да тражи декодирање телефона, а „Теленор” је први оператер који је ово почео да практикује.Корисник може да затражи декодирање апарата и уколико је испунио услове за прелазак код другог оператера. Декодирање обавља оператер од кога је корисник купио апарат.
Пре куповине корисник добија све информације у вези сауређајемкоји купује, при чему сеинформација о кодирању налази и у општим условима који су доступни свим постојећим и потенцијалним корисницима. Након декодирања такав уређај може да се користи у свакој другој мрежи.
Извор: Политика