05. 05. 2024.

 

Рачун за мобилни телефон постаје све значајнија ставка у буџету, посебно корисницима који користе паметне телефоне и интернет.

 

 

Редакција Потрошача питала је сва три оператера да ли обавештавају постпејд кориснике када потроше бесплатан саобраћај који је укључен у пакет и колико су поуздане такве информације.

Због притужби појединих корисника да таква порука може да касни и до 24 сата питали смо оператере да ли обавештење шаљу у тренутку када корисник потроши расположиви садржај из пакета (минути и интернет време) или ипак мора да прође одређено време док не добије ту важну информацију.

Судећи по одговорима, препорука корисницима који рачун плаћају на крају месеца јесте да чешће проверавају потрошњу јер обрачун утрошеног времена на интернету може да касни.

 

ВИП

Сви наши постпејд корисници имају могућност активације бесплатне СМС услуге која их обавештава да су искористили 50 одсто и 100 одсто садржаја који је обухваћен тарифним пакетом који користе.
Корисници ову услугу активирају позивом корисничког сервиса са броја за које желе да се услуга активира или на продајном месту. Такву информацију могу да добију и слањем бесплатне СМС поруке из националног саобраћаја са текстом ,,?” на број 1260, као и позивом корисничког сервиса.

Наши технички системи, укључујући и системе за тарифирање и обавештавање корисника о оствареном мобилном саобраћају, раде стално, али је код постпејд корисника потребно одређено време да се остварени мобилни садржај забележи и тарифира у складу са пакетом на који је корисник претплаћен.

Код постпејд корисника прати се количина оствареног саобраћаја, која се затим тарифира и после се корисник обавештава о преосталим садржајима у свом пакету. Како тарифирање и обавештавање није у реалном времену, може да се догоди да корисник констатују да СМС обавештење о стању на рачуну није усаглашено са оствареним саобраћајем.

Због брзине интернета теоретски је изводљиво да један паметан телефон за само неколико минута повуче велики број мегабајта, а информација о прекорачењу стигне тек пошто корисник направи рачун.

Када говоримо о ромингу, технички није изводљиво да оператер у реалном времену обавести корисника о нетипичној потрошњи, јер прво мора да сачека да добије извештај роминг-партнера чију мрежу корисник преузима док је у иностранству, тако да ови извештаји стижу у различитим временским интервалима.

 

ТЕЛЕКОМ

Корисници постпејд тарифних профила имају могућност провере потрошњу бесплатним позивањем сервиса за проверу стања *797#.
Детаљна спецификација утрошеног саобраћаја корисницима је доступна путем интернет странице, за претходна три месеца, као и у пословници за претходних шест месеци.

Систем за праћење и обраду постпејд саобраћаја омогућава да информације које корисници добију буду поуздане. Услед начина обраде података условљених техничким ограничењима и природом партнерске сарадње, поједине услуге се тарифирају са одређеним закашњењем.

То су: роминг (због периода потребног за достављање извештаја роминг-партнера), пренос података (јер се обрачун врши након завршетка започете сесије), као и услуге са додатом вредношћу (ВАС СМС).

Корисници мобилног интернета имају могућност провере количине пренетих података преко бројача у самом уређају, али тачан обрачун једино је спецификација саобраћаја (листинг) пошто се бројач на рачунару може ресетовати у било ком тренутку.

 

ТЕЛЕНОР

Не пружамо услугу обавештавања корисника о потрошеним минутима и порукама из пакета и скоро увођење овакве услуге није у плану. За тим нема потребе, зато што путем бесплатног УССД кода у сваком тренутку корисник има увид у број преосталих минута и порука заједно са пренесеним саобраћајем из прошлих месеци.

Код пакета који у месечну претплату укључују интернет корисници добијају СМС обавештење у тренутку када потроше брзе мегабајте и пређу на ограничену брзину приступа интернету.

Корисник тренутно стање може у сваком тренутку проверити путем бесплатног УССД кода, апликације за телефоне „111мени“ или приступом порталу „Добре ствари“. Препоручујемо да корисници проверавају тренутно задужење након завршене везе са интернетом, како би имао најбољи увид у преостали број бесплатних мегабајта.

Наведени подаци ажурирају се неколико пута дневно, а најкасније у року од 24 сата. Сви корисници Теленор пакета са укљученим интернет саобраћајем сваког месеца на располагању имају одређену количину мегабајта, односно гигабајта које троше по максималној брзини. Уколико потроше овај саобраћај пре краја месеца, до краја месеца интернету приступају ограниченом брзином, без додатне наплате.

На овај начин корисник потрошњом интернет саобраћаја никада не може да направи рачун већи од своје месечне претплате, јер му је приступ интернету практично увек доступан и никада се не наплаћује додатно.

Извор: Каматица

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS