07. 05. 2024.

Након спроведеног поступка, покренутог по службеној дужности, утврђено је да је то привредно друштво учинило повреду конкуренције на тај начин што је, у својим типским уговорима са применом у периоду 2008-2010.године, а у једном броју уговора и после 2010. године, које је закључивао са купцима - малопродавцима: наметало обавезу купаца-малопродаваца да у даљој продаји, крајњим корисницима - потрошачима, у потпуности и доследно примењују малопродајне цене утврђене у ценовницима Фрикома; наметало обавезу ексклузивне куповине релевантног производа од Фрикома, уз директну и/или индиректну забрану продаје конкурентских производа, при чему је уговаран ексклузивитет у расхладним уређајима и ексклузивитет у малопродајним објектима; развијеним системом подстицаја и стимулација купаца-малопродаваца, одлучујуће утицало на пословне одлуке купаца да се определе за Фриком као јединог добављача релевантног производа; наметало обавезу да Фрикому, у неоправдано високим износима, надокнаде штету у случају да се не придржавају свих уговором преузетих обавеза, при чему су одредбе у погледу цена у даљој продаји, ексклузивитета робе у расхладним уређајима и у малопродајном објекту – битне одредбе уговора чијим се кршењем ствара ова обавеза на страни купаца према Фрикому; уговарало непримерене и неоправдано кратке рокове у којима је Фриком могао остварити своје право на једнострани раскид уговора у случају да купац-малопродавац не извршава своје уговорне обавезе, а нарочито оне дефинисане битним одредбама у погледу примене цена у даљој продаји и ексклузвитета у расхладним уређајима и у малопродајним објектима; уговарало и примењивало различите услове пословања на исте послове са различитим купцима-малопродавцима, а нарочито у погледу рокова плаћања, повраћаја робе у случају лоших резултата продаје и истека рока употребе, као и рокова за раскид уговора. У поступку је утврђено да је на описани начин учињена повреда конкуренције из члана 16. Закона о заштити конкуренције („Службени гласник РС“, бр. 51/09), а са циљем слабљења и истискивања са тржишта постојеће конкуренције, као и стварања значајне баријере за улазак на тржиште нових конкурената, уз истовремено јачање сопственог доминантног положаја на тржишту, што је за ефекат имало значајно ограничавање и нарушавање конкуренције на релевантном тржишту. Сагласно законској обавези, одређена је и мера заштите конкуренције у виду обавезе плаћања новчаног износа у висини 4% од укупног годишњег прихода оствареног у 2009. години што износи 301.950.520,00 РСД. Поред мере заштите конкуренције, истим решењем одређене су и одговарајуће мере отклањања повреде конкуренције у виду мера понашања, као и рокови у којима је ово привредно друштво дужно да изврши све наложене мере.

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS