29. 11. 2024.

Све више жалби на рад банакаТо је за 60,1 одсто више него у истом периоду прошле године, а чак 85,8 одсто се односило на рад банака.

Расту броја примљених обавештења с притужбама је допринело доношење Закона о заштити корисника финансијских услуга, који је у примени од 5. децембра 2011. године, као и све већа информисаност корисника о томе како могу да остваре своја права.
У прва три тромесечја текуће године корисници су на рад банака упутили укупно 1.126 обавештења, показали су подаци централне банке.  Највише обавештења се односило на кредите - 62,3 одсто, текуће рачуне - 16,4 одсто и платне картице - 12,5 одсто. Од укупног броја обавештења примљених у прва три тромесечја 2012. године, 42,8 одсто се односи на рад три банке, а од тога 22,9 одсто на само једну банку. 
Корисници су се најчешће обраћали због начина на који су поједине банке ускладиле уговоре закључене пре ступања на снагу Закона о заштити корисника финансијских услуга са одредбама тог закона, као и немогућност повраћаја средстава по основу камате која је обрачуната по кредиту пре ступања на снагу закона. 
Корисници су се обраћали и због потешкоћа у отплати дуговања по основу кредита, кредитних картица или дозвољеног прекорачења по текућем рачуну, као и немогућности да се изврши рефинансирање дуговања, нарочито када је реч о потраживањима банака индексираним у швајцарским францима. 
Грађани су се обраћали и због обрачуна камате на дуговање по кредитној картици, начина измирења дуговања по платној картици због неразумевања услова њеног коришћења, неблаговременог обавештавања јемаца од стране банака о постојању неизмиреног дуговања дужника, односно њиховој обавези да уместо дужника измире дуговање, као и немогућност да се изврши замена јемаца.
Такође, клијенти су се обраћали и због недоумица у вези с висином накнаде при превременој отплати кредита за уговоре који су закључени пре примене закона и необавештавања корисника о обавези накнаде за одржавање рачуна и наплати те накнаде с рачуна и када на рачуну нема средстава и/или кад рачун није активан. 
НБС је у периоду од 1. јануар до 30. септембра новчано казнила и изрекла мере двема банкама - "КБЦ банци" и "Алфа банци", које су прекршиле одредбе закона, с налогом да отклоне утврђене незаконитости.

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS