21. 11. 2024.

Закон о заштити потрошача изричито препознаје елементарну непогоду као разлог за одустанак од путовања, а пожар на Родосу је много више од тога, каже за РТ Балкан Младен Алфировић из Националне организације потрошача Србије.

Сви држављани Србије који тренутно летују на острву Родос у Грчкој, захваћеном великим шумским пожарима, су на безбедном, саопштило је Министарство туризма и омладине, а ову информацију потврдио је и амбасадор Србије у Грчкој Душан Спасојевић који је изјавио да су српски туристи збринути и на сигурном.

Ресорно министарство навело је да се највећи део туриста из наше земље налази на северном делу острва које није угрожено пожарима, док на источној обали где су у току пожари, летују две породице у аранжману туристичке агенције "Травеленд" и 26 путника у аранжману агенције "Филип травел".

Како се истиче, туристи који летују у делу захваћеном пожарима су на сигурним локацијама, а "повратак кући ће бити омогућен свима који буду изразили жељу да се врате у Србију пре завршетка летовања, док се за други део путника, у договору са туроператорима и грчким хотелијерима организује смештај како би остали на Родосу до краја уплаћених аранжмана".

У Грчкој су само у недељу избила 64 нова шумска пожара, а ватрогасци на Родосу са пламеном стихијом боре се већ седми дан. Наређења за евакуацију због пожара објављена су и на острвима Крф и Евија, али најтежа је ситуација на Родосу где је евакуисано хиљаде туриста у највећој евакуацији од пожара у Грчкој икада, у којој је до сада угрожена подручја морало да напусти укупно 30.000 људи.

Летови са београдског аеродрома "Никола Тесла" до Родоса и Крфа данас су се одвијали неометано, а неки туристи очигледно су одлучили да искористе туристичке аранжмане које су раније уплатили за летовање на овим грчким острвима. Шта је међутим са онима који желе да путовање откажу?

Према Закону о заштити потрошача, а на основу члана 107, прописана је могућност да путник одустане од путовања пре започињања туристичког аранжмана, објашњава за РТ Балкан Младен Алфировић из Националне организације потрошача Србије (НОПС).

"У закону су наведени оправдани разлози за одустанак од путовања пре његовог отпочињања: то је изненадна болест путника, тешка болест његовог крвног сродника, смрт, елементарна непогода у држави полазишта или одредишта, званично проглашено ванредно стање. Закон, дакле, изричито препознаје елементарну непогоду као разлог за одустанак од путовања, а пожар на Родосу је много више од елементарне непогоде у смислу разлога за одустанак", напомиње Алфировић.

Он истиче да у прошлом закону нисмо имали наведену елементарну непогоду као оправдан разлог за одустанак, него само, рецимо, проглашено ванредно стање, па су се, како додаје, агенције вадиле на то да још увек није проглашено ванредно стање, а свашта се догађало у неким државама, па су путници због безбедности одустајали од путовања.

"Путник може да потражује поврат целокупног износа који је дао на име уговора о туристичком путовању, с тим што агенција има право да задржи део тог износа на име стварних трошкова, али је дужна да путнику, на његов захтев, образложи шта су ти стварни трошкови", каже Алфировић.

Што се тиче туриста који су већ на Родосу, где је ситуација најдраматичнија, организатор је у обавези да им омогући безбедан повратак у земљу ако желе да напусте Грчку, а онима који то не желе дужни су да нађу одговарајући смештај приближно оних карактеристика који је имао тај у ком су били, наводи наш саговорник.

"Они који одлуче да се врате у земљу, имају право да им се надокнаде дани које нису користили. Једино не би имали у случају да су својевољно одустали, а пошто су одустали због те више силе и оваквих околности имају право на сразмерну надокнаду за део који нису искористили", наводи Младен Алфировић.

Сви путници којима је потребна помоћ у Грчкој могу да се јаве на дежурни телефон амбасаде у Атини (+306947882200), а могу да контактирају и дежурни телефон Туристичке инспекције Министарства туризма и омладине (0648933091).

Извор: РТ

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS