Вести

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS

Старији потрошачи поново на мети нерегистрованих трговаца

Када неко нуди робу која је много јефтинија од исте у стандардним продавницама, то је први разлог за сумњу – не потписивати уговоре који нису комплетни.

Како је осамдесетшестогодишња пензионерка из околине Зајечара с месечним примањима од 17.000 динара постала жртва преваре, па јој се сада сваког месеца са рачуна скида око 4.500 динара, још се утврђује. Познато је да је без икаквих докумената потписала уговор о куповини ван пословних просторија, по коме је од једне фирме купила простирку и јастук с магнетима за око 107.000 динара и ове производе би наводно требало да отплаћује наредна 24 месеца. И док њена породица, како преносе домаћи медији, ових дана покушава да сазна детаље ове трансакције и уз помоћ инспекције настоји да раскине уговор, поставља се питање на који начин грађани, посебно старији, који су најчешће и жртве продаваца, могу да се заштите, од добро обучених и вештих продаваца који крше домаће прописе и већ годинама на исти начин варају старије суграђане и продају им производе лошег квалитета по изузетно високим ценама. Било је оваквих примера много, а већина преварених потрошача јављала се нашој редакцији за помоћ. Било је ту куповине усисивача за око 70.000 динара, посуђа од наводно нерђајућег челика, а у ствари је реч о јефтиним кинеским шерпама, па до разних простирки, јастука и постељине с наводно медицинским својствима. И у свим случајевима исти сценарио – упорни и вешти продавци нуде понуду која се не одбија, отплату робе на што више рата и различите поклоне као мамац за купце. Случајеви су, дакле, слични, модел продаје идентичан, плаћање поузећем, курир који не чека да купац провери садржај пакета и телефон који је недоступан или се на њега нико не јавља, макар 14 дана, колико је рок за предомишљање од куповине. Да не говоримо о проблемима пензионера којима се рате узимају с рачуна, па не постоји начин да прекину овај уговорни однос.

Зоран Николић из Националне организације за заштиту потрошача Србије (НОПС) каже да постоји проблем и основна разлика између овдашњих и потрошача из развијених земаља.

– Основна ствар коју би требало да имају у виду чим се суоче с овом врстом продаје јесте да имају посла с обученим особама које су утрениране да их преваре – каже Николић. Он објашњава да када неко нуди робу која је много јефтинија од исте у стандардним продавницама, то је први разлог за сумњу. То је сигнал да нешто није у реду, због чега би купац одмах требало да се распита да ли је продавац који с њим контактира регистрован и да му тражи све податке.

– Трговац мора бити регистрован, јер ако није, онда купац поспешује сиву економију и велика је вероватноћа да ће имати проблеме. Затим размислите да ли вам та роба уопште треба, чак иако вам се понуда учини примамљивом, дајте себи времена. Један дан да размислите, питате укућане. Ако вам трговац каже да је то последња прилика, не наседајте и то је разлог да посумњате да му намере нису искрене. Пропустите прилику, боље и то него да будете преварени – објашњава Зоран Николић.

Шта у случају да се купац одлучи да купи, како би онда требало да реагује и на шта да обрати пажњу? У НОПС-у кажу да у том случају мора да инсистира да добије рачун на коме су сви подаци о продавцу. Требало би да уз рачун добије и образац за одустанак од куповине јер на то има право без образложења 14 дана од куповине.

– Куповати од регистрованих трговаца значи бити сигуран да у случају да нешто не буде у реду потрошач може да се заштити јер то закон тако налаже. И још једном подсећамо да је важно информисати се о овој врсти куповине – закључује Николић.

Потрошачке организације стално упозоравају да је све већи број примедаба потрошача који су жртве трговаца који нуде различите производе са здравственим ефектима. Ова роба, попут прекривача, масажера, али и уређаја за чишћење, које су добро обучени трговци раније нудили на презентацијама, сада се продаје тако што они позивају купце телефоном и тако им представљају понуду која се „не одбија”. Обично је реч о продаји робе на више рата, уз обавезне поклоне, а када се они одлуче да купе, роба се убрзо испоручује на кућну адресу.

Купци никако не успевају да раскину тај уговор, нити да ступе у контакт с продавцима. Они скрећу пажњу, посебно старијима, на све присутнију продају разних покривача, масажера и сличних производа које им увежбани продавци нуде у свим крајевима Србије. Изузетно је важно да знају да у оваквим врстама трговине постоји законски рок од 14 дана за одустанак без икаквих последица, а уколико не успеју, могу да се обрате за помоћ правницима који раде у оквиру Саветовалишта за потрошаче. Иначе, у оваквим уговорима има доста неправилности, а најчешће је то што им приликом куповине није приложен и образац за одустанак од куповине на који имају право по закону. У потрошачким организацијама подсећају да је важно знати да у случају да трговци који робу продају ван пословних просторија купцима не доставе овај образац, купци имају праву да од уговора о куповини одустану у року од годину дана.

Извор: Политика