Бака Надежда има 86 година, пензију од 17.000 динара и рачун на 106.670 динара за наддушек-простирку и јастук "са магнетима". Има и 24 рате од по 4.444,58 динара које јој Фонд ПИО уредно скида од пензије. Само нема свој примерак купопродајног уговора, нити могућност да од ове куповине одустане. Од пензије, прича за портал Н1 њена унука, бака једва плаћа лекове, рачуне и храну. "Не знам ни како је трговац уопште склопио уговор са њом - пошто она примерак није добила. А не знам ни одакле трговцу - фирми Етерна Вита гроуп - бакин ЈМБГ, пошто код ње не стоји ниједан документ, сви су код мене, у мојој кући. И лична карта, и здравствена књижица, и сва бакина здравствена документација. Нисам ни знала ко је продавац, док нисам добила информацију од ПИО фонда", огорчена је унука Ана Димитријевић, која живи у селу крај Зајечара. Одговоре од фирме, ни после упита мејлом и позива на фиксни и мобилни телефон - нисмо добили. Исто је и са Фондом ПИО, који има уговоре са трговачким фирмама.
„Отишла сам на одмор, нисам била ту, и трговац је дошао код баке и продао јој магнетни наддушек и јастук. То је било у периоду између 4. и 9. јула, а бака не може да се сети када тачно. Ја, иначе, живим у суседном селу и баку редовно обилазим. Она је , рекла ми је, потписала уговор, а да ни сама не зна зашто. Лепо је причао са њом, каже ми мислећи на трговца. Али му није дала никакав документ, чак ни стари чек од пензије“, каже Ана Димитријевић.
Управо зато Ану чуди како је трговац дошао до бакиног јединственог матичног броја, који му је неопходан за овакву врсту уговора, где Фонд ПИО аутоматски рате скида са пензије. Најтеже је, каже, било сазнати – с ким је потписала уговор и колико ће све то да је кошта.
„Она није знала како се зове фирма. Трговац није оставио ниједан примерак уговора, а такође ни формулар за одустанак од куповине. Зато нисам могла да реагујем и у законском року одустанем од куповине за 14 дана. Мада, знам да је по закону тај рок, у ствари, годину дана, пошто трговац није оставио тај формулар“, наводи Ана.
Када је коначно од Фонда ПИО добила информацију о којој фирми је реч, 14 дана од куповине је прошло.
„Једноставно није био остављен никакав папир који би указао на то ко је продавац и коме бих ја могла одмах да вратим робу. Како бих сазнала ко је продавац робе, свакодневно сам звала телефоном ПИО фонд у Зајечару не би ли ме обавестили које предузеће је ставило административну забрану на бакину пензију. Тек 26. јула ме је ПИО фонд обавестио да је стављена административна забрана од стране Етерна Вита гроуп ДОО. Одмах истог тренутка сам их назвала, објаснила им ситуацију и питала како и на који начин да им вратим робу“, наводи Ана.
Потом су је, додаје, упутили на правну службу.
Реч на реч: расправа са правником
„Смирен разговор се претворио у расправу и убеђивање око папирологије. Правник тврди да су папири – уговор и формулар о одустанку остављени, ја да нису, где он мени дрско наводи да ‘колико моје није, толико његово јесте’ и да слободно можемо да идемо на суд. Након мојих навода да ћу то покренути и судским путем, јер је бака веома потресена и не може то да им плаћа, правник ми је рекао да робу пошаљем одмах, лепо упаковану и напишем одустанак од куповине који ће бака потписати, а он ће раскинути уговор чим код њега дође потписан примерак одустанка од куповине. И то све да урадим и пошаљем најкасније до петка 29. јула јер они после иду на колективни годишњи одмор“, наводи Ана.
Истог тренутка је, каже, саставила образложење и документ о одустанку од куповине, бака је потписала и истог дана им поштом послала по два примерка образложења и одустанка, „заједно са добро упакованом робом“.
„Одговор од фирме Етерна Вита добила сам 3. августа. У њему стоји да се рекламација одбија, јер није у законском року од 14 дана! У њиховом одговору у заглављу стоји бакин матични број, за који не знам одакле им је, јер бакина целокупна документација стоји код мене кући“, наводи Ана Димитријевић.
Ни пара, ни уговора, ни робе
Епилог ове приче је да бака Надежда прима за четвртину мању пензију због ове обуставе, да и даље нема уговор о купопродаји, а сада ни поменути наддушек и јастук са магнетима који је – враћен трговцу.
„Трговац је у допису којим одбија рекламацију навео да производе које сам им послала могу да преузмем у седишту компаније – на београдској адреси“, наводи наша саговорница.
Поднете пријаве
Када је сазнала да је бака потписала „неки уговор“ на “ не зна колики износ“ , и да је трговац робу оставио без амбалаже и оригиналног паковања, Ана Димитријевић је прво позвала полицију. Они су је упутили на тржишну инспекцију.
„Моја пријава тржишној инспекцији је запримљена и тренутно је, кажу ми, у процесу решавања“, последња је информација коју Ана добила од инспекторке.
Фирма ћути – или је на одмору
Из Етерна Вита групе портал Н1 није добио одговоре ни после шест дана од упита мејлом.
У фирми се нико не јавља ни на фиксни телефон, нити на мобилни телефон правне службе.
Конкретне одговоре нисмо добили ни од Фонда ПИО, који има уговоре са разним трговачким предузећима. Те фирме пензионерима нуде куповину уз плаћање на рате, а Фонд се, путем активирања административне забране на пензију, стара да се те рате по купопродајним уговорима – плаћају.
Шта каже закон
Младен Алфировић, правни саветник Националне организације потрошача Србије (НОПС), за портал Н1 подсећа да, када трговац потрошачу код овакве продаље на даљину (ван пословних просторија продавца) не остави формулар – образац за одустанак од купљене робе, рок за одустанак није више 14 дана већ – целих годину дана.
„Терет доказивања да је образац о одустанку уручен потрошачу је увек на трговцу“, указује Алфировић.
Изглед тог обрасца је прописало министарство и изјава о одустанку мора бити дата на посебном обрасцу и њу трговац потрошачу мора да да засебно или може да се налази на полеђини уговора, никако не у неком углу.
„Међутим, трговци све чешће у самом уговору о купопродаји наводе да потрошач потврђује да му је уручен и образац о одустанку“, наводи Алфировић.
Тада је, додаје, мало отежано доказивање потрошача да није примио образац. Али, није немогуће иако, како понавља, трговци увек смишљају нове начине да заобиђу законска решења.
„Зато и упозоравамо потрошаче – потпис на уговор никако не стављати док се добро све не прочита“, каже Алфировић.
Када је реч о могућој злоупотреби личних података – ако трговац није имао увид у лични документ, а располаже личним потацима потрошача, права адреса је, додаје – повереник за заштиту података о личности.
Шта се преко ПИО фонда плаћа на рате
Према подацима са сајта Фонда ПИО, пензионери на рате, путем административних забрана које им се месечно стављају на пензије, могу да плате услуге и производе у области здравства, туризма, затим код јавних комуналних предузећа, али и да купе робу широке потрошње.
„Републички фонд за пензијско и инвалидско осигурање је склопио уговоре са предузећима за продају робе на кредит, удружењима грађана и јавним предузећима, тако да пензионери имају могућност плаћања административном забраном, односно плаћања на рате, при куповини робе широке потрошње, медицинске опреме и оптичких помагала, за набавку зимнице и огрева, за плаћање погребних трошкова и туристичких услуга“, стоји на сајту ПИО фонда.
У области робе широке потрошње, продаје се заиста – „широко“: од огрева, зимнице, беле технике, малих кућних апарата, дечјих играчака, али и масажера, магнетних подлога и филтера за воду, душека, јастука, постељине, козметичких и текстилних производа.
На списку је и фирма за „продају и наплату уређаја за чишћење и освежавање ваздуха“, која је пензионерима о којима је портал Н1 писао продала усисивач за 2.949 евра.
Конкретни случај окончан је у корист пензионера, али – бројни старији грађани и даље отплаћују прескупе усисиваче, простирке са магнетима, филтере за воду, јастуке који хладе, масажере и разне друге предмете због којих никада сами не би ушли ни у једну продавницу.
Извор: Н1