Вести

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS

На шта се највише жале потрошачи?

Почело је летње сезонско снижење. Никица Јовановић из Националне организације потрошача истиче да тржишна инспекција треба што чешће да контролише таква снижења и оглашавање како потрошачи не би имали утисак да су обманути. Наглашава да су најчешћи приговори купаца да се трговци не придржавају истакнуте цене и услова продаје робе, али и на такозвани привид снижења. Саветује да купци треба прво да се обрате регионалној организацији потрошача, која ће их упутити на даље кораке и евентуално посредовати између трговца и потрошача да се проблем реши.

Ако трговац огласи снижење од 50 посто, онда он, како је за РТС истакла Никица Јовановић, мора да има бар петину тог асортимана по тој сниженој цени, да понуди потрошачима.

Указује, да је чест утисак потрошача да нема довољно робе на стању када се на излогу искаже врло примамљив проценат снижења одређене робе. 

"Тржишна инспекција треба што чешће да контролише таква снижења и оглашавање како потрошачи не би имали утисак да су обманути. Да вас заправо наводе на куповину неког другог производа на снижењу, јер су вас примамљивом понудом навели да бар уђете у радњу", сматра Јовановићева.

Коју робу ће продавци и у које време, зимску или летњу, нудити по сниженим ценама ствар је пословне политике. Сада је, наводи, актуелно сезонско снижење које почиње од 1. до 15. јула и може трајати највише 60 дана.

"Морају имати пуну информацију шта је на снижењу, који артикли, која је претходна цена била у оптицају, а на којој је касније оглашено снижење. Дакле, да јасно видите који је проценат снижења и да имате све информације о малопродајном објекту, да се на основу свега тога на крају одлучите да ли ћете обавити куповину или не", наглашава Јовановићева.

Наводи и да трговци улажу пуно у тимове психолога и социолога који осмишљавају снижења и акције, од боје, звука, па чак и мириса да купац уђе у радњу. Све је подређено томе да купац обави импулсивну куповину, а не само онога што му је неопходно.

На шта се највише жале купци 

Истиче да масовнију производњу не прати и адекватан квалитет робе. Технички уређаји трају врло кратко након истека гарантног рока.

"Имамо различите ситуације, могли смо сви скоро да се нађемо у ситуацији, да је једна цена оглашена, а на каси буде друга, да се трговци не придржавају истакнуте цене и услова продаје робе. То је и најчешћа жалба потрошача и таква продаја је кажњива и треба је пријавити тржишној инспекцији", нaгласила је Јовановићева.

Купац, каже, треба да инсистира да му роба буде продатa по цени која је истакнута. 

Привид снижења

Утисак потрошача је и да цена на снижењу није реална, тај производ није био у оптицају на тржишту.

Пратећи кретања робе на тржишту, купци уочавају да се основна цена пред снижење вештачки подигне, а на њу се касније огласи снижење.

"То значи, да је реч о привиду снижења", прецизирала је Јовановићева. 

Додала је и да су учестали приговори да им онлајн трговци нису послали робу или да је оштећена а не могу да ступе у контакт с продавцем.

"То је ситуација када не купујете од регистрованог продавца. Једино ако купите од њега можете се обратити Националној организацији потрошача.

Подсетила је на погодност куповине на даљину, односно преко интернета од регистрованог продавца или на различитим презентацијама, ван продајних просторија, када се роба може у року од 14 вратити без икаквог образложења.  

Ко најбрже решава проблем

Јовановићева саветује да купци треба прво да се обрате регионалној Организацији потрошача, која ће их упутити на даље кораке и евентуално посредовати између трговца и потрошача да се проблем реши.  

Наводи и да постоје упорни потрошачи који инсистирају да оду на суд, да су све учесталији поступци које они покрећу, као и да је уведена и медијација. 

"Сада када су уведени прекршајни налози очекујемо да се побољша систем кажњавања који треба да утиче и на то да се неправилности на тржишту сведу на најмању меру", оценила је Јовановићева.

Извор: РТС