23. 11. 2024.

До пре неколико месеци један од мотива за куповину електричних аутомобила били су и три-четири пута нижи трошкови вожње.

Међутим, драстичан скок цене електричне енергије учинио је да је данас употреба "дизелаша" јефтинија и за трећину у односу на модернију конкуренцију.

Тако се купац електромобила нашао у ситуацији да ново возило не само плати двоструко више него што је цена аутомобила на дизел, већ и да цена употребе "аутомобила на струју" буде приметно виша у односу на трошкове вожње возила са мотором на унутрашње сагоревање. Тиме је озбиљно доведена у питање стратегија замене класичних возила модернијим и еколошки неупоредиво прихватљивијим четвороточкашима. Ако би се поредили са "бензинцима", резултат поређења би био још неповољнији по електромобиле.

Ноћно гурање на пунионицама

Илустративан је пример суседне Хрватске, где у понедељак почиње наплата на јавним пунионицама. ЕЛЕН, специјализовани сегмент Хрватске електропривреде (ХЕП), одредио је цене пуњења на својим пунионицама, а има их 31 и највише су сконцетрисани на најважнијим релацијама. Цене су за нијансу ниже у односу на просечне европске, а зависе од снаге пунионице и са њоме повезане брзине пуњење батерије електромобила. У свакој варијанти, постоји и ноћна цена која је спрам дневне нижа за готово 20 одсто.

Тако је у пунионицама снаге до 22 kW, цена 0,36 евра по kWh, ноћу 0,28. На пунионицама снаге од 22 до 50kW ноћна цена је 0,385, на јачим од 50 kW цена је 0,58 евра. Ограничено је време пуњења: 180 минута на наслабијим, 60 минута на средње снажним и на 45 на најjачим. Уколико се прекорачи, плаћа се 0,14 евра за сваки додатни минут. Наравно, пре одласка на пунионицу, потребно је пратити одговарајућу апликацију на мобилном како бисте одлазак темпирали тако да што мање чекате у реду.

Пре него што ће у понедељак почети са наплатом, у ЕЛЕН-у су две недеље тестирали систем. Тако електрично возило које на 100 километара троши око 22 kWh, што је чест случај, ноћу на најснажнијој пуниоци батерију може да напуни за мање од пола сата, а цена је око 13 евра. Истовремено, пандан на дизел гориво, пословно возило са шестоцилиндричним мотором, на 100 км вожње троши око шест литара горива што је трошак од 9,1 евра.

Купац изигран

Испада да је вожња електромобилом скупља и до 50 одсто у односу на вожњу класичним аутомобилом, па су се у Хрватској и пре него што је званично почела наплата потрошње струје аутомобилом многи упитали зашто би куповали модерније возило. Јесте часно бити еколошки коректан и "у тренду", али електромобил је отприлике двоструко скупљи, уз то је и цена употребе безмало за 50 одсто виша. Заправо, многима је управо цена вожње, годинама најављивана као три-четири пута нижа него "дизелашем", непремостива препрека.

Рачунали су да ће током 10 година вратити оно што су скупље платили при набавци, сада се испоставља не да неће успети, него ће трошкови коришћења бити и приметно виши. Сем тога, пунионица је мало, па су већ и припремна тестирања показала да се мора непрекидно бити на одговарајућој апликацији, пратити заказивање термина за пуњење батерија и бити стално приправан.

Из ХЕП-а су одговорили да је струја на берзама током последњег тромесечја нагло и вишеструко поскупела, али да се ишчекује знатније снижење за годину-две. Цене пуњења батерија су примерене актуелним ценама електричне енергије, а да су се одлучили за нешто јефтинију варијанту, велико је питање да ли би други оператери, мотивисани ценама у другим европским државама, уопште започели отварања свог ланца пунионица по Лијепој нашој.

Кућно пуњење

Али, по стручњацима из ХЕП-а постоји решење за актуелне и будуће возаче електромобила и заснива се на чињеници да је ноћна цена електричне енергије из кућних инсталација само 0,07 евра по kWh. Предлог је да се батерије возила пуне кући и то ноћу, док би се у јавним пунионицама само допуњавале ако су релације дуже од 270 километара, колико, у просеку, може да се пређе са батеријом од 60kW.

Подсећају да је искористивост дизел мотора 33, електричног чак 90 одсто укупног потенцијала. Како литар дизела има потенцијала од 9 kWh, реализује тек 3,1 kWh, наспрам девет у случај електромобила. С обзиром на то да је цена дизела око 1,4 евра, произилази да је вожња електромобилом јефтинија чим је цена струје испод 0,35 евра. Начелно, из знатно веће ефикасности мотора, трошкови модернијег аутомобила требало би да су бар два и по пута нижи.

Међутим, јесење драстично поскупљење довело је у питање логику људи из хрватског јавног предузећа за производњу, транспорт и дистрибуцију електричне енергије. Цена, ипак, није (само) ствар технолошке рационалности, већ је пре свега тржишна категорија и понајвише зависи од односа понуде и потражње.

Извор: 021

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS