23. 11. 2024.

Подаци Министарства трговине показују да је у првих десет месеци ове године промет робе у трговини на мало порастао за 10 одсто у односу на 2019. годину. Чини се да ће и крај године донети очекивани раст у малопродаји, судећи по гужвама у продавницама и тржним центрима.

"Према нашим прорачунима сматрамо да је потрошња значајно повећана у односу на претходну годину. Потрошачи су се због побољшања епидемијске ситуације вратили оном традиционалном начину куповине, иако је онлајн куповина и даље присутна у изузетно високом проценту", рекао је Младен Алфировић из Националне организације потрошача Србије.

Алфировић је рекао да током новогодишњих и божићних празника потрошачи традиционално највеће суме новца издвајају за поклоне за драге особе, одећу и техничку робу, али и за све остало што је на сезонском снижењу.

Он је апеловао на потрошаче да не купују импулсивно, да обављају паметно куповину, испланирају свој буџет и да, где год је могуће, избегавају гужве, као и да користе онлајн трговину као моћно средство како би завршили празничне куповине, а и како би заштитили себе и друге, због епидемијске ситуације.

Ближи се и Божић, а са новим празником стижу и нови изазови за додатним трошењем новца. Тешко је одолети том купохоличарском духу и шареним излозима, великим процентима са снижењима у продавницама. Док трговци смишљају начине како да привуку купце, потрошачи се питају како да одоле изазовима и преживе најдужи месец у години.

"Као потрошачи смо прихватили тај тренд са запада и све више и своје навике прилагођавамо тим великим попустима, продајним подстицајима. На томе раде читави тимови маркетиншких стручњака, који прецизно осмишљавају како ће роба да изгледа и како ће да буде изложена, које боје се користе. То је читава једна наука којом се баве стручњаци, пре свега социолошке и психилошке струке, како би привукли што већи број купаца. Битно је да потрошачи ипак буду на неки начин информисани и обазриви и да ту куповину не обављају баш толико импулсивно, већ да гледају да купе само оно што им је заиста неопходно", поручио је Алфировић.

Он је истакао да сва роба која се купује онлајн, према закону, може да се врати у року од 14 дана, а да за ону која је купљена у радњама то не важи и напоменуо да би због тога можда купци требало да размисле како да пазаре.

"Некада се деси да се неке одредбе не испоштују, па се потрошачи жале да је роба стигла оштећена или да је нарушена амбалажа. У случају да се то деси, купац има рок од 24 сата да пријави трговцу и само у том року може брзо и лако да оствари своја права, а све након тога  знатно отежава могућност да се роба рекламира и да се замени за исправну", објаснио је саговорник Еуроњуз Србија.

Мандатна казна за "лажне попусте"

Он је указао и на једну појаву која нас прати дуги низ година, да продавци прво подигну цене, а потом их, током сезонског снижења, спусте на "нормалну" цену. Алфировић је објаснио да нови Закон о трговини прилично добро регулише продајне подстицаје и да појава "лажних снижења" не би смела у пракси да се догађа.

"То је заправо питање тржишне инспекције, која би могла озбиљније да се укључи у контролу тржишта у овом периоду и да надлежни инспекцијски органи почну у пуној мери да кажњавају трговце. Подсећам да је 20. децембра ступио на снагу нови Закон о заштити потрошача, који је увео прекршајни налог као једно моћно средство, јер  омогућава да, ако се прекршај уочи на лицу места, да се тај трговац мандатно казни, као што је то случај у саобраћају", рекао је Алфировић.

Он је рекао да се тако избегава прекршајни поступак који се води пред судом и који застарева и истакао да је период празничних куповина прва прилика да се нови закон у пуној мери примени и да имамо јачу, бољу и ефикаснију заштиту потрошача када је у питању овај сегмент куповине.

"Потрошачи морају да буду растерећени и сигурни да, када нешто купују, бирају и посматрају цене, да су оне реалне и да су проценти снижења заиста онакви какви су и приказани, што купци основано и очекују. Уколико је роба слабијег квалитета, половна или са грешком, она мора бити посебно издвојена и означена и то њено својство мора бити наглашено. Не би требало да постоје разлике у квалитету робе која је у редовној понуди и на акцији. Ако је у питању нека смањена употребна вредност, оном ко купује такву робу мора бити јасно да купује намирнице пред истеком рока трајања или робу с грешком и она мора бити понуђена по нижим ценама у односу на редован подстицај", нагласио је Алфировић.

Извор: Euronews

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS