24. 11. 2024.

Од ког тренутка "качења" цена имате попуст?

Угледате омиљену чоколаду, или сос за тестенине који су на акцији у супермаркету, отрчите до продавнице како бисте што пре купили и дочека вас непријатно изненађење јер вам је чоколада наплаћена по редовоној цени.

То је чест трик којим се служе поједини маркети, а потрошач има право да пријави непоштену праксу. Када тачно почиње да важи снижење производа и да ли смеју да пролазе изговори касира "нисмо стигли да унесемо цену", "систем је превидео снижење" и сл? Осим разлике између каталога и рафа, дешава се и да цена "не стигне" да се промени у току једног дана, па иако стоји снижена цена на рафу, наплате вам по старој производ правдајући се неажурношћу.

- Велики маркети избацују каталоге, на пример "викенд акције", "недељна" или "месечна препорука", где производима буде каталошки одређен попуст. Тај каталошки попуст треба да примене тог дана када је уписан у каталог - каже за Телеграф Бизнис Марко Драгић, правни саветник при НОПС.

Међутим, ако цена није иста на рафу и каталогу, потрошач може да се обрати једино тржишној инспекцији јер се та ситуација тумачи као непоштена трговачка пракса, указује наш саговорник.

- Уколико је међутим на рафу једна, снижена цена, а на каси вам кажу да то није снижена већ редовна цена, у том случају су дужни да вам наплате по сниженој цени која је на рафу. Прецизније, трговци су дужни да наплате производ по цени која стоји на рафу - истиче он.

Имате право да купите по цени коју сте видели

Према Закону о заштити потрошача, уколико се оваква ситуација пријави тржишној инспекцији, трговац би могао да плати казну од 300.000 до 2.000.000 динара.

- Трговац је дужан да на недвосмислен, читак и лако уочљив начин истакне продајну, односно јединичну цену робе или услуге, у складу са прописима који уређују трговину - пише у Закону. Овакве ситуације се најчешће дешавају у прехрамбеним продавницама због великог броја артикала и честе промене цена због акција или распродаје.

Такође, према поменутом закону, у случају када је истакнута цена на рафу нижа у односу на ону која је откуцана на каси, трговац је дужан да потрошачу плати разлику.

Потребно је обратити се пословођи у продајном објекту са захтевом да врати разлику у новцу. Уколико се случај тако не реши, потрошач има право да проблем пријави тржишној инспекцији.

 

Извор: Телеграф Бизнис

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS