Потрошачи у Србији исте производе плаћају, чак и дупло скупље, него комшије у региону. Овакве цене зидају трговински ланци малопродајним маржама на робу, које су у нашој земљи знатно више него у региону.
Тако, "ципирипи крем" од 400 грама, у Црној Гори кошта 1,49 евра, односно 176 динара, а код нас од 284 до 310 динара. "Шоготен" чоколаде се у Словенији продају за 0,79 евра, односно 93 динара, а у Србији се могу купити 140 до 180 динара. Ова тема је изазвала бурну расправу на друштвеним мрежама, а потрошачи наводе сличне примере.
- "Доместос" у Црној Гори 120 динара, а овде 170 и то када је на акцији - истиче један твитераш. - "Гала" салама 2,29 евра, а код нас дупло скупља. "Екстра Перутнина" виршла доле је око 85 динара, а код нас 120. Разне пасте за зубе 59 центи. Јефтинији су и качкаваљ и чајне кобасице.
Висина маржи у трговинским ланцима представља пословну тајну. Међутим, познато је да за одређене производе, које сматрају луксузним, као што су, на пример, слаткиши и мед, ова провизија иде и до 100 одсто. Стандардна се креће у распону од 20 до 35 процената.
Марко Драгић из Националне организације потрошача Србије (НОПС) истиче да су купци немоћни. На слободном тржишту трговци могу да подижу цене док год процењују да им се то исплати, односно док има оних који ће то да пазаре.
- Ми смо упоређивали цене на тржишту у окружењу и закључили да су марже у трговинским ланцима у Србији невероватно високе у односу на регион - истиче Драгић. - Крем "ципирипи" је само један од примера, али раније смо уочили сличну ситуацију са бројним другим артиклима. У Црној Гори је чак стопа ПДВ виша, износи 21 одсто, а производи су јефтинији, док је у Србији за проценат нижа.
ПОД УСЛОВИМА ТРГОВАЦА
Од компаније "Параћинка Параћин" која прави крем "ципирипи", затражили смо коментар и објашњење за велику разлику у цени њиховог артикла у Србији и Црној Гори, а они истичу да то није питање за произвођача.
- Цене на свим тржиштима, укључујући и инострана, формирају се на основу конкурентских цена - наводе у компанији. - У другим државама имамо дистрибутере, чији је циљ да учврсте позицију наших производа, у договору и у складу са условима трговинских ланаца.
Извор: Новости