24. 11. 2024.

Национална организација потрошача Србије (НОПС) је у оквиру програма “Унапређење система заштите потрошача и подизање свести јавности о правима потрошача за регион Београда” одржала информативни догађај на тему “Одговорност продавца за несаобразност робе уговору и комерцијална гаранција – појам и разлике”.

У директном разговору са особама ангажованим на програму, учесници су изнели своје проблеме и недоумице у вези са својим правима, обавезама и материјалним прописима из области заштите потрошача. Кроз један конструктиван и квалитетан неформални разговор, потрошачи су добили адекватне информације, савете и помоћ од правних саветника, док је с друге стране, запосленима у НОПС-у омогућено да директно сазнају мишљења, искуства и ставове потрошача у конкретним ситуацијама, што ће у значајној мери бити од велике помоћи особама ангажованим на програму како би садржајно и по квалитету унапредили свој приступ потрошачима.

На питање потрошача да ли су појмови “саобразност” и “гаранција” синоними, потрошачима је предочено да Закон о заштити потрошача прави јасну разлику између ова два појма, те је из тог разлога покушано јасније појашњење оба термина.

Наиме, потрошачима је појашњено да је продавац дужан да испоручи робу која је саобразна уговору, док је сама роба саобразна уколико одговара опису и ако има својства робе коју је продавац показао потрошачу као узорак, уколико има својства потребна за нарочиту употребу за коју је потрошач набавља, има својства потребна за редовну употребу робе исте врсте и уколико по квалитету и функционисању одговара ономе што је уобичајено код робе исте врсте. Такође, потрошачи су имали прилику да сазнају да саобразност подразумева да трговац има обавезу да одржава купљени производ у законском року, при чему је законски рок за нову робу или услугу две године, док се за половну робу може уговорити краћи рок од годину дана.

На питање потрошача да ли имају права на поврат новца у случају да роба није саобразна, појашњено им је да у првих шест месеци од куповине могу тражити поврат новца а да након тога могу бирати између поправке и замене као начина решавања рекламације. Такође, истакнуто је да уколико се у периоду од две године рекламација једном решила поправком, приликом сваке наредне рекламације потрошач за начин решавања исте може да бира између замене, умањења цене или поврата новца. Скренута им је пажња да уколико се након прве оправке проблем поново јави, поновна оправка је могућа само уз изричиту сагласност потрошача. 

Потрошачима је приближено значење појма незнатна несаобразност и ситуација у пракси када се из истог разлога може ускратити право на поврат новца.
Како би се јасније приказала разлика између појмова „саобразност“ и „гаранција“, објашњено је да гаранција, у односу на саобразност, није обавезна и представља посебну погодност коју трговац нуди. Гаранцијом се нуде додатне погодности потрошачу, и она може трајати дужи временски период у односу на саобразност. Наглашено је да уколико се гаранција издаје на период од две године она нужно мора садржати већи обим права него што Закон о заштити потрошача гарантује потрошачу у том периоду. У супротном, дошло би до злоупотребе израза гаранције што је и путем презентације потрошачима илустровано кроз неколико практичних примера. Уколико трговац изда гарантни лист (који мора бити у писаној форми), исти се обавезује да ће у одређеном року, назначеном у гарантом листу, вршити отклањање недостатака насталих на конкретној роби.

Потрошачима је појашњено да се у пракси гаранција може користити и у прве две године, али да је најчешће ситуација у пракси да већи обим права нуди Закон у том периоду и да је препорука да се потрошачи даваоцу гаранције обраћају након истека двогодишњег периода, осим у ситуацији када гаранција нуди већи обим права него Закон.

На основу свега наведеног, мишљења смо да су организовани информативни догађаји у промењеном формату допринели основном циљу – подизању свести јавности о правима потрошача, а очекује се да ће закључци са истог послужити као добра основа за усвајање новог Закона о заштити потрошача које се очекује у предстојећем периоду.

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS