24. 11. 2024.

Пожари на Евији још букте, из Пефкија на северу евакуисани су сви туристи, али поласци ка осталим туристичким местима на овом острву нису обустављени. Без обзира што у месту Едипсос, који је од Пефкија удаљен 30 километара, не букти ватра, услови су далеко од уобичајених за летовање. Путници који, због раније плаћених аранжмана, тек треба да путују ка Евији, добијају потпуно различите инфомације - једне од агенција које их убеђују да је летовање безбедно, а друге од осталих туриста на острву који га напуштају. И док представници Јуте истичу да нема накнаде штете, али ни заменских путовања и одустајања од дестинације док Грци не прогласе ванредну ситуацију, у удружењима потрошача тврде - супротно.

Туристима који крећу пут Грчке помоћница министарке туризма Дуња Ђенић саветује да је одлука на њима – морају, каже да буду свесни ризика у који се упуштању пре него што крену на дестинацију.

На питање Н1 да ли су агенције дужне да обавесте људе каква је ситуација на конкретној дестинацији, она наводи: „Не могу да кажем да је то њихова обавеза, али требало би да обавесте путнике, имајући у виду да је пожар активан, да се локализује, сигурно неће продавати аранжмане“.

„Али све док Грчка не прогласи ванредну ситуацију, за наше агенције је информација да путовања могу да се реализују, али наравно да је етично да агенција обавести путнике о ситуацији“, наводи она.

Путници који прихвате заменско путовање

„Ко прихвати заменско путовање – обештећен је. Они који не прихвате могу да се воде чланом 106 Закона о заштити потрошача који каже  да ако дође до прекида путовања кривицом ни једне ни друге стране, престаје и обавеза потрошача. То значи да путник који није платио аранжман – не мора да га плати, а ко је платио, има право на сразмеран повраћај новца по принципу стицања без основа“, каже за портал Н1 Дејан Гавриловић из организације потрошача Ефектива.

Стицање без основа подразумева, објашњава, да агенција не може да задржи новац за нешто што путник није добио.

„Ако сте агенцији платили 10 дана, а на летовању сте били пет дана, за пет преосталих мора да вам врати новац“, истакао је Гавриловић.

Путници који тек треба да путују на Евију

Младен Алфировић, правни саветник из Удружења за заштиту потрошача Војводине и Националне организација потрошача Србије, за портал Н1 истиче да су права путника који су раније уплатили аранжман на Евији, а још нису отпутовали, регулисана Законом о заштити потрошача.

„Потрошачи који још нису кренули на пут могу одустати од путовања у складу са чл. 99 Закона и позвати се на околност која би да је постојала у време закључења уговора представљала оправдан разлог да се уговор уопште не закључи“, наводи Алфировић.

У наведеном члану су таксативно побројани ти оправдани разлози, па се поред изненадне болести, смрти путника, сродника, проглашеног ванредног стања – на које се позивају агенције тврдећи да није проглашено- наводи и елементарна непогода.

„Дакле, у овом случају велики пожар је оправдан разлог да потрошач одустане од путовања, а у том случају организатор (агенција) има право на накнаду само стварних трошкова. Овде не треба мешати ситуацију када потрошач без оправданог разлога одустаје од путовања – када се предомисли и слично – а када организатор има право да задржи одређени проценат уплаћене цене који се одређује спрам броја дана који је остао до почетка путовања“, указује Алфировић.

Тако, када се на пример, од путовања одустаје дан или два пре почетка, агенција има право да задржи 90 одсто уплаћеног износа.

„Одредба коју је такође могуће применити у овој ситуацији али под условом да пожар захвати саму дестинацију и да је реализација аранжмана практично немогућа, каже ‘Ако због догађаја за који нису одговорне уговорне стране испуњење обавезе организатора постане немогуће, престају и обавезе потрошача’, који у тој ситуацији такође може захтевати повраћај уплаћених средстава“, објашњава Алфировић.

Дејан Гавриловић истиче да, када је реч о путницима који имају од раније уплаћене аранжмане за Евију и не желе сада да путују без обзира што их у агенцији уверавају да је Едипсос, удаљен 30 километара од евакуисаног Пефкија -потпуно безбедан, они имају право на раскид уговора, који је предвиђен Законом о заштити потрошача.

„То је иста прича као што је била почетком епидемије прошле године, и путници имају право на поврат новца“, наводи Гавриловић.

Путници који ни не отпутују на Евију пошто су тамо ванредне околности, имају право, наводи Гавриловић – на исплату пуне уплаћене цене.

Путници који су отишли не знајући шта их чека

У случају да путник ипак отпутује на Евију и види да се тамо дешава све то што се дешава – нема директног пожара, али има пепела, не постоје услови за нормално летовање, реч је о несаобразној услузи, где потрошач према наводима Дејана Гавриловића, има право на сразмерно умањење цене.

„Последњих годину и по дана видимо да агенције једноставно не занима ни поштовање закона, ни интерес путника. Оне су продале аранжман, послаће путнике у ватру да би могли сутра да кажу да је путник био на летовању и то је то. А, то што си тамо провео пет ноћи на пучини то је нешто друго“, наводи Гавриловић.

Младен Алфировић истиче да је, када је реч о путницима који су већ на острву, суштина да је организатор дужан да потрошачу пружи туристичко путовање на начин који је уговорен и да исто мора имати својства која одговарају оном што је уобичајено.

„Ако је у месту боравка присутан густ дим, пепео, ако прети непосредна опасност од пожара јасно је да такво путовања по својим својствима не може бити саобразно уговореном. У том случају организатор је дужан да путницима понуди друге одговарајуће услуге до окончања туристичког путовања без додатних трошкова за потрошача као и да исплати евентуалну разлику у цени између уговорених и пружених услуга“, указује Алфировић.

Овде се, објашњава, првенствено мисли на промену смештаја, дестинације и слично.

„Ако потрошач ово не жели да прихвати или је немогуће пружити друге адекватне услуге, организатор је у обавези да потрошачу надокнади трошкове који су настали као последица накнадних измена и да му обезбеди бесплатан повратак у месту поласка или друго место о којем се договори са потрошачем“, наводи Младен Алфировић.

Потрошач, каже, може и о свом трошку извршити повратак у место поласка или променити дестинацију уз услов да организатор није био у могућности да изврши своју обавезу или је то одбио, па би у случају таквог сценарија – потрошач опет имао право на надокнаду трошкова од стране организатора.

 

Извор: Н1

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS