Клијенте појединих банака у Србији последњих недеља непријатно су изненадила обавештења да су уведене нове таксе.
Незадовољне грађане нарочито је изнервирало увођење "казне" од 1.000 динара за неосновану жалбу, као и "пенала" ако погрешно упишу број рачуна примаоца на уплатници. Реаговала су и удружења за заштиту потрошача, а у Народној банци Србије су обећали да ће да испитају законитост ових накнадама.
Осим постепеног напумпавања такса за одржавање рачуна, за вођење картица које су у појединим финансијским установама и троструко веће, као и све већих износа за подизање новца на туђим банкоматима и филијалама, ове најновије тарифе су "прелиле чашу". Овакви су углавном коментари клијената на друштвеним мрежама.
Према новом правилнику појединих банака, ако се клијент пожали да му је новац са картице скинут грешком, а банка установи да је жалба била неоснована, следи удар на џеп од једне "црвене". Док грађани сматрају да је то још један притисак на клијенте да се теже одлуче на жалбе, банкари незванично објашњавају да је разлог ове тарифе спречавање злоупотреба.
- Дешавало се да чак и када знају да новац није скинут са картице без основа, клијенти пријаве рекламацију, јер се паре аутоматски враћају на стање, па је претпоставка да су се несавесни жалили да би располагали новцем који немају, макар и привремено - рекли су нам банкари.
Ако им одбију рекламацију и наплате спорну накнаду, клијенти могу да се обрате Народној банци Србије и њиховом Центру за заштиту корисника.
- Од јануара до краја јуна поступали смо по 26 притужби у вези с рекламацијама због трансакција извршених платном картицом, од чега је 17 било неоснованих притужби и 9 основаних - кажу у Народној банци Србије. - У 2020. години укупно је било 37 оваквих притужби, од чега су 22 неосноване и 15 основаних. Када је притужба корисника основана, између осталог налажемо банци да отклони неправилност, да рачун корисника врати у стање у ком би био, што укључује и да се врате све наплаћене накнаде.
Како у НБС објашњавају, централне банке не утичу на банкарске накнада. Законом је предвиђено да два месеца пре примене обавесте о предложеним изменама уговора. Корисници могу да прихвате или одбију, бесплатно угасе рачун и изаберу финансијску установу коју желе.
- У складу са својим овлашћењима, размотрићемо ове нове врсте накнада и предузети одговарајуће мере ако утврдимо да немају упориште у прописима - кажу за "Новости" у НБС. -Велики број корисника платних услуга савесно подноси рекламације и приговоре и на то имају право и не могу унапред знати хоће ли њихове рекламације и приговори бити неосновани. Банке их не смеју обесхрабривати у томе.
ЗАМЕНА КАРТИЦЕ ПАПРЕНА
Од почетка године у таласима су се низала поскупљења у банкама. Уведене су наканаде за проверу стања на рачуну, издавање чекова, за примање пензија из иностранства. Посебно су поскупеле замене картица на иницијативу корисника и до 1.000 динара, блокада картице, а затим одблокирање је 300 до 500 динара, колико кошта и промена пина на банкомату.
ЗЛОУПОТРЕБЕ И ПРЕВЕНТИВА
Једна од основних карактеристика рекламација у картичном пословању је да, у највећем броју случајева када банка прихвати рекламацију клијента, новац аутоматски леже на његов рачун - кажу у НБС. - Практично, сваком рекламацијом на трансакцију платном картицом, кориснику се средства аутоматски стављају на располагање. То може зато бити предмет злоупотреба и малверзација. Накнада за неосновану рекламацију се наплаћује накнадно, када банка утврди да је рекламација била неоснована и могла би да има превентивно дејство - да корисник не би злонамерно улагао рекламацију знајући да ће му средства бити стављена на располагање, бар привремено, иако је трансакција потпуно регуларна.
Извор: Новости