24. 11. 2024.

Ови прописи суштински нису мењани од 2014. године, а доносе измене које би требало да побољшају положај купаца на тржишту.

Влада Србије усвојила је на последњој седници Предлог закона о заштити потрошача, којим ће се исправити сви уочени недостаци важећег закона и омогућити даље усклађивање с европском регулативом.

Како се наводи, новим законским решењем биће кориговани суштински недостаци, као што су непостојање функционалног институционалног оквира за вансудско решавање потрошачких спорова, непостојање прецизног броја потрошачких спорова који се воде пред судовима, недовољна заштита путника (потрошача) у области туризма, непостојање адекватне казне која има одвраћајуће дејство и потреба за вишим нивоом одговорности и јавности у раду удружења, савеза и Савета за заштиту потрошача.

Применом новог закона ускладиће се потрошачка права грађана Србије с новим прописима Европске уније о путовањима у пакет аранжманима и повезаним путним аранжманима, који ће потрошачима обезбедити већу заштиту.

Реч је о нацрту прописа који су били спремни за усвајање још пре проглашења пандемије и било је очекивано да ће Србија кренути у измену закона будући да прописи који се тичу заштите потрошача суштински нису мењани од 2014. године. Незнатне измене урађене су 2016. и 2018. године.

У Националној организацији за заштиту потрошача (НОПС) поздрављају промену прописа јер, како кажу, има доста недоумица које би требало решити.

Горан Паповић, председник НОПС-а, каже да је, међутим, пропуштена прилика да се уведе арбитражни суд и врати колективна тужба у закон, а без тога нема брзог решавања потрошачких проблема и ефикасне заштите права купаца.

Добро је да ће коначно бити уведени прекршајни налози, што се може сматрати својеврсним враћањем надлежности тржишним инспекторима. Они ће убудуће имати право да одмах кажњавају трговце за очигледне преступе, или у случају да се, рецимо, не одазову на вансудско решавање потрошачких спорова, каже правни саветник НОПС-а Младен Алфировић.

Иначе, вансудско решавање спорова јесте још једна важна новина коју ће донети нови закон. Намера државе јесте да се растерете судови од оваквих спорова и убрза решавање проблема које имају потрошачи у Србији.

– Није нам само јасно зашто је највише измена претрпело поглавље о туристичким услугама и зашто се оволико надлежности пребацује у овај, а не у закон о туризму. Тај део о туризму постојао је и раније у прописима и било је доста проблема, али је сада то поглавље проширено одредбама, рецимо, о строжим условима за агенције, одустанку од путовања... – истиче Алфировић.

Додаје да ће ту сигурно бити много посла с обзиром на лоше стање у туристичком сектору. Нови прописи делимично мењају и правила која важе за рекламације, а у НОПС-у се надају да ће бити уклоњене све нејасноће и проблеми које су купци до сада имали у пракси.

Извор: Политика

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS