У току празника, повећава се и потреба за куповином разних производа и услуга. Празнична еуфорија и велики број продајних подстицаја у виду акција и попуста које трговци оглашавају, често доводе до куповине нечега што можда и није потребно или што је из било ког разлога неодговарајуће. Додатно, на избор могу утицати ограничења и мере које су споведене ради заштите становништва од вируса KОВИД-19, у смислу ограниченог броја купаца у сваком продајном објекту, редови и чекање да се дође на ред и слично.
Каква су наша права када желимо да вратимо производ (који нема недостатак), као и о избору начина куповине у току пандемије када важе посебна правила прописана ради спречавања ширења епидемије, можете прочитати у наставку текста.
Националној организацији потрошача Србије често се јављају потрошачи са питањем да ли и под којим условима могу да врате/замене робу коју су грешком купили, добили на поклон, не одговара им боја или величина и др. Другим речима, потрошачи желе да врате/замене робу која нема неки недостатак саобрзаности. Право купца да врати/замени робу (која нема никакво оштећење) зависи од начина куповине, односно, зависи да ли је куповина извршена у малопродајном објекту или је купљена на даљину.
Уколико је роба купљена у самој продавници, претпоставља се да је постојала прилика да се роба испроба и види, тако да не постоји законска обавеза трговца у том случају да врши замену, нити поврат новца. Постоје трговци који представљају позитиван пример на тржишту, који дају могућност потрошачу да робу врати, али то није законом прописано већ је ствар пословне политике трговца. Услед такве законске регулативе, развио се тренд продаје поклон ваучера који се могу купити код великог броја трговаца, када желимо да некој особи поклонимо нешто, а нисмо сигурни за величину, боју или укус особе.
За разлику од поменутог, уколико се роба купује путем интернет странице трговца (опрез, ово не важи када се купује од нерегистрованих трговаца који се баве нелегалном трговином посредством друштвених мрежа!) или на неки други начин, а ван пословних просторија трговца, законом је предвиђен рок од 14 дана за поврат робе. Када се враћа роба купљена на даљину, не мора да се наводи разлог, а једини евентуални трошак јесте накнада за поштанску услугу. Поштанска услуга приликом враћања робе плаћа се само у случају да нас је трговац о том трошку обавестио, а уколико није, тај трошак пада на терет трговца.
Предност куповине на даљину, осим могућности да се роба врати, јесте и лагодност саме куповине која се обавља из свог дома, а најзначајнија њена предност јесте безбедност у здравственом смислу, јер нисмо изложени гужвама и ризичним контактима који могу довести до заразе вирусом KOВИД-19.
У тренутку када пандемија узима маха, апелујемо на потрошаче да буду одговорни током празничних куповина, да купују онлине што је више могуће, а уколико већ обилазите велике тржне центре где је велика фреквентност посетилаца, будете одговорни и предузимате све прописане мере заштите у виду ношења заштитних маски и коришћења дезинфекционих средстава.
Мудру куповину и, још једном, срећне празнике жели вам правни тим НОПС-а.