24. 11. 2024.

Уместо скупих производа са наводно здравственим ефектима, испоручују јефтине кинеске копије и наплаћују их скупо уз уговоре који често не могу да се раскину.

Национална организација потрошача Србије НОПС упозорила је јуче да је поново повећан број примедби потрошача који су ,тврде, жртве трговаца који нуде различите производе са здравственим ефектима. Ова роба, попут прекривача, масажера, али и уређаја за чишћење, које су добро обучени трговци раније нудили на презентацијама, сада се продаје тако што они позивају купце телефоном и тако им представљајају понуду која се „не одбија”. Обично је реч о продаји робе на више рата, уз обавезне поклоне, а када се они одлуче да купе, роба се убрзо испоручује на кућну адресу.

Најчешће се испостави да су то јефтини кинески производи чија цена превазилази тржишну, међутим купци после никако не успевају да раскину тај уговор, нити да ступе у контакт са продавцима. Јасно је да је реч о добро уиграним трговцима који на тај начин најчешће бирају старије особе. Када схвате да су преварени, многи се често устручавају да признају чак и породици да су жртве превараната. Зоран Николић, предсеник НОПС-а у Крагујевцу, каже да је повећан број примедби и да трговци сада користе ову ситуацију у којој старији не иду често у куповине, па могу да их лакше убеде и продају им различите артикле.

– Поново скрећемо пажњу, посебно старијима, на све присутнију продају разних покривача, масажера и сличних производа које им увежбани продавци нуде у свим крајевима Србије. Изузетно је важно да знају да у оваквим врстама трговине постоји законски рок од 14 дана за одустанак без икаквих последица. Разумемо да старим људима прија додатна пажња коју им посвећују продавци на терену, али то може скупо да их кошта – каже Николић и додаје да није срамота признати да смо погрешили. Чак и то није једина опција, јер увек у оваквим ситуацијама могу да се обрате нашим правницима који раде у оквиру Саветовалишта за потрошаче.

Наиме, грађани који су се жалили тој организацији, тек по испробавању производа схватили су да производ нема карактеристике које су наведене и сви они који су покушали да контактирају одмах са трговцем и врате наручену робу – нису успели у томе.

Како кажу у наведеној организацији, увидом у документацију коју потрошачи доставе, они примећују велике неправилности, пре свега то што им приликом куповине није приложен и образац за одустанак од уговора на који потрошач има право по закону. Према важећим прописима, попуњавањем наведеног обрасца купац у року од 14 дана од куповине има право да, без навођења разлога, одустане од куповине. С друге стране, производи се испоручују без упутства за употребу, што такође указује на превару, кажу у НОПС-у.

Важно је знати да у случају да трговци који робу продају ван пословних просторија купцима не доставе овај образац, потрошачи имају праву да од уговора о куповини одустану у року од годину дана.

Најважније од свега је да приликом потписивања уговора детаљно прочитају сваки члан, јер се дешава да трговац у уговору назначи да је уговор о одустанку од куповине достављен купцу, иако није, а потрошач који потпише такав уговор ускраћује своје право да се одрекне ове куповине у року од једне године, уколико није задовољан.

Како је наведено на сајту Министарства трговине, под продајом ван пословних просторија подразумевају се ситуације када уговор о продаји закључе трговац (нпр. трговачки путник) и потрошач, ван пословног простора трговца. Најчешће је реч о продаји на промоцијама (нпр. у ресторанима), личним нуђењем приликом посете потрошачу у његовом дому или на његовом радном месту.

– Код ове врсте куповине, потрошач има право да одустане у року од 14 дана од дана када је потписао поруџбеницу или уговор. Поруџбеница мора да садржи образац за одустанак од уговора, а пре закључења уговора трговац је дужан да потрошача обавести о праву да одустане од куповине. У овом случају потрошач враћа робу, а трговац новац, без могућности да захтева неку додатну надокнаду трошкова, као што је, на пример, одређени проценат од цене коју је платио – наводе у ресорном министарству.

Ризично плаћање преко административне забране

Како је редакција Потрошача више пута писала, све је више грађана који у оваквим трансакцијама користе могућност плаћања преко административних забрана на плату или пензију. Иако је ово примамљив начин плаћања, требало би бити обазрив, јер се у пракси догађа да компаније које послују на тај начин подмећу различите уговоре, од којих је касније немогуће одустати. Једна наша читатељка о којој смо раније писали је тако на презентацији купила простирку од меморијске пене по цени од 614 евра, платила је и учешће, потписала поруџбеницу, а када је месец дана касније ипак схватила да је ушла у неразумно скупу куповину и покушала да одустане, наишла је на неразумевање трговца. У одговору је било наведено да је ова фирма дан након презентације већ ступила у контакт са Републичким фондом за пензијско и инвалидско осигурање и да ће уговорене рате (на презентацији) бити прослеђиване са њеног рачуна на рачун ове фирме. Нико јој није ни поменуо образац за одустанак од куповине, а трговац јој је запретио да ће у случају да се предомисли, продавцу морати да исплати 25 одсто вредности поруџбине.

Извор: Политика

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS