24. 11. 2024.

Око 240.000 путовања уплаћено за одмор до краја лета, али није извесно да ће путници из Србије ове сезоне успети да их искористе.

Држава тражи модел који ће бити прихватљив и за агенције и за путнике који су уплатили туристичке аранжмане, а због пандемије изазване вирусом корона нису у могућности да их реализују, изјавио је за „Политику” Расим Љајић, министар трговине, туризма и телекомуникација. Министарство трговине је, каже он, у разговорима и са Јутом и са великим агенцијама појединачно како би заштитили и права путника, али и агенције од банкрота, као и око седам хиљада њихових запослених, чија радна места могу да буду угрожена.

– Чули смо за моделе који се предлажу у појединим европским државама, али ми покушавамо да нађемо решење којим бисмо избегли мењање постојећих прописа. Агенције предлажу издавање вредносних ваучера које би путници имали прилику да искористе у наредном периоду, али морамо да проверимо да ли такво решење иде и у корист грађана. Очекујем да ћемо ускоро имати оквир за превазилажење овог проблема – рекао је министар Љајић за наш лист.

У Србији за сада још нема великог броја отказивања летњих аранжмана, а разлог је то што се многи, без обзира на пандемију вируса корона, надају да ће у другој половини лета ситуација да се нормализује и да ће границе можда бити отворене. Ипак, тако нешто још није извесно, али путници сматрају да још има времена и за померање датума путовања, као и отказивање, нарочито за аранжмане који су уплаћени за крај лета. Већина туристичких агенција у овом тренутку, због ситуације и мера државе о забрани кретања не ради. Према ранијим подацима, до почетка ове кризе у Србији је, преко агенција, уплаћено око 240.000 аранжмана за које у овом тренутку није извесно да ли ће моћи да се реализују.

Како кажу у Националној асоцијацији туристичких агенција Јута, агенције за сада путницима који отказују аранжмане нуде да потпишу сагласност о одложеном путовању. У овом тренутку једноставно, кажу, нема услова за враћање новца, а као најповољније решење нуде ваучере у вредности уплаћеног летовања који ће грађани моћи да искористе у наредних годину дана или до краја следеће туристичке сезоне.

Александар Сеничић, директор Јуте, каже да је за цело ово лето, јун, јул, август и септембар, уплаћено од 230.000 до 240.000 аранжмана, од чега је готово половина измирена у целости, а остала путовања делимично. Новац је, каже он, у тој ранијој фази углавном прослеђен страним партнерима који такође у овом тренутку не раде.

Према важећим прописима у Србији, а доста тога је у корист путника донео и нови Закон о туризму, постоји основ да се новац врати онима који то желе, али околности су свуда у свету такве да у овом тренутку не постоје услови за то. Проблем је текуће ликвидности, али и пословања које домаће агенције имају са страним партнерима и које у овом тренутку не функционише.

– Покушавамо сви да нађемо модел у ком ни путници, ни агенције, ни хотелијери не би били оштећени, јер свима је ванредна ситуација. Идеја је да они који су планирали пут на пролеће то промене за аранжман током лета или што ће бити модел за све, да добију вредносни ваучер у износу који су уплатили – каже Сеничић.

Поједине земље у Европи већ су се прилагодиле новим условима. У Немачкој је пре неколико дана донета одлука да се ван снаге ставе све директиве ЕУ по питању пакет-аранжмана и заштите потрошача. Донели су уредбу којом се регулише питање издавања ваучера за нереализована путовања, јер би у супротном морали да исплате 4,5 милијарди евра путницима, што је потпуно неизводљиво. Ваучери ће се тамо користити до краја следеће године, а уколико их неко од путника ни до тада не искористи, имаће могућност да тражи повраћај новца. Иначе, ваучери ће у Немачкој бити двоструко осигурани – осигурањем од инсолвентности, док ће држава додатно реосигурати постојеће осигурање. Слично решење припрема се и у Грчкој, одакле стижу изјаве хотелијера који тврде да су новац од иностраних партнера искористили у припрему овогодишње сезоне и да нису у могућности да га врате. Зато су, кажу, спремни за договор и са агенцијама и са путницима. У суседној Хрватској донет је закон по хитном поступку који се односи на аранжмане уплаћене до почетка пандемије. Они су предвидели рок од шест месеци за одложено коришћење, после чега се може захтевати повраћај новца у року од 15 дана.

– Ми смо министарству предложили реалнији модел, а то је да ваучери трају до краја следеће сезоне јер се путницима оставља већи рок за реализацију путовања. Многи због новонасталих околности неће моћи ни да добију одмор током лета, када се ситуација нормализује – каже Сеничић. Ваучери би, према његовом мишљењу, требало да буду осигурани кроз гаранцију путовања, а држава може, као у другим земљама, да понуди и додатну гаранцију.

Извор: Политика

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS