24. 11. 2024.

У случају проглашења ванредног стања путницима се рефундирају трошкови, али шта када неко из страха не жели да путује.

Европски потрошачки центар од избијања епидемије вируса корона није објавио ништа о правима путника, иако су у последња два месеца многа путовања отказана. Углавном се све своди на добру вољу хотелијера и агенција да ли ће или не рефундирати новац путницима. Јасно је да у случају проглашавања ванредног стања у некој земљи они имају обавезу да врате новац, али није прецизирано која су права у случају да путник из страха не жели да путује. Српски хотелијери ће тако следеће недеље саопштити колико је путника отказало резервације и они од државе траже помоћ како би умањили штету која је настала отказивањем готово 80 одсто резервација из Кине, али и других земаља.

И у хрватским удружењима потрошача бавили су се овом темом. На питање путника да ли имају право на повраћај новца у случају да је лет оказан због вируса корона, кажу да има и то када компанија сама отказује лет који још није почео. Ако је реч о повратној карти, компанија је путнику дужна да омогући други, најбржи могући повратак на дестинацију. Иначе, већина авиокомпанија је на својим сајтовима већ објавила упутства за путнике који су већ купили карте за земље у којима је проглашено ванредно стање, као што су Кина, Јужна Кореја, Италија или Иран.

Саопштавају да авио-компаније у већини случајева имају разумевања, па су без надокнаде дозвољавали да се промени датум путовања.

Путнике такође занима и да ли у случају отказивања лета имају право на повраћај новца за смештај у хотелу.

– Ако је путник сам организовао путовање – дакле, посебно је резервисао лет и хотел, општа правила налажу да он у том случају нема аутоматско право на повраћај новца за смештај, него то зависи од услова које предвиђа хотел. За оне који су уплатили пакет аранжман ситуација је јаснија, јер се путник може позвати на Закон о туризму, наводе у потрошачким организацијама. Најјаснија је ситуација када путник уплати аранжман преко агенције, јер може да добије целокупан уплаћени износ уколико је на тој дестинацији проглашено ванредно стање. У овом тренутку више је путника који из страха не желе да путују уопште, па чак ни у земље у којима нема опасности од вируса корона (таквих је све мање). У овом случају путник нема право на целокупан износ путовања него само на део који зависи од уговора који је путник потписао са агенцијом.

Путници из Европе ових дана највише отказују путовања за Италију која је једно од највећих жаришта овог вируса. Већина земаља је издала препоруке избегавања путовања у ову земљу. Ипак то аутоматски не значи да имају право да откажу путовање и добију новац назад. Како објашњавају у потрошачким организацијама овакве препоруке немају снагу проглашења ванредног стања, па тако путници немају ни право да по аутоматизму добију новац уплаћен и за авионску карту и хотел. Они могу да откажу путовање, али ће им бити враћено онолико новца колико је уговорено са агенцијом у таквим случајевима.

Извор: Политика

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS