За пола године платне картице употребили смо више од 117 милиона пута, утрошивши тако више од 208 милијарди динара. Процене су да више од пола укупних трансакција чине оне бесконтактне - када потрошач само принесе или прислони картицу уз терминал, а новац се аутоматски "скине" са рачуна. То, пак, код дела корисника ствара бојазан да новац са рачуна може да буде злоупотребљен - у смислу да се исти рачун наплати два пута или да, у случају губитка или крађе картице, она може неовлашћено да се користи.
У картичарским кућама истичу да је реч о веома напредној технологији, те да су трансакције овим картицама сигурне и не омогућавају да се исти рачун наплати више пута.
Владимир Ђорђевић, генерални директор за југоисточну Европу компаније "Виза", истиче да "систем никад не спава".
- Трансакције се надгледају у реалном времену ради идентификовања сумњивих или неуобичајених плаћања и спречавања потенцијалне злоупотребе - истиче Ђорђевић. - Ове картице такође имају неколико нивоа заштите, укључујући ЕМВ чип. То би било као да имате неколико брава на својим улазним вратима. Још једна од мера предострожности је новчани лимит за трансакције, до 4.000 динара, који можете обавити без уношења пина.
И Јелена Ристић, директор за тржишта Србије, Црне Горе и БиХ у компанији "Мастеркард", истиче да бесконтактна плаћања имају вишеслојне нивое заштите.
- Оне имају у себи електронски чип као најмодернији систем заштите - наводи Ристићева. - "Мастеркард" бесконтактна плаћања захтевају и уношење ПИН кода за износе веће од 3.000 динара.
На питање да ли може доћи до двоструког плаћања ако бесконтактну картицу држимо у близини ПОС терминала, Ђорђевић одговара:
- Да би се извршило бесконтактно плаћање, картицу морате прислонити на терминал, генерално мање од четири центиметра. Чак и ако се деси да подаци буду компромитовани, мала је вероватноћа да се плаћање том картицом може извршити без додатних информација потребних за одобрење куповине.
Наш саговорник објашњава да је овакав сценарио у пракси могућ само у случају да постоји договор између особе која покушава да изврши злоупотребу и представника продајног места или трговца. Ристићева истиче и чињеницу да сваки ПОС терминал на коме се бесконтактно плаћа мора да буде регистрован код банке, што би превару учинило лако уочљивом.
Банке враћају украдено
- У СЛУЧАЈУ губитка картице или крађе, неопходно је одмах позвати банку и пријавити. Банка ће блокирати картицу, након чега није могуће извршити трансакцију. Уколико је картица украдена а лопов успео да обави куповину, примићете СМС поруку са обавештењем о извршеној трансакцији. Уколико се то догоди, потребно је да одмах контактирате са банком која је издала картицу и добићете новац назад - објашњава Владимир Ђорђевић из "Визе".
Извор: Новости