17. 07. 2024.

У ЕУ у току расправа о директиви која доноси новине у погледу отказивања путовања.

Осим здравственог осигурања, које је постало практично обавезно за оне који путују у иностранство, све је извесније да ће они који уговарају аранжмане преко туристичких агенција ускоро плаћати и такозвано осигурање од отказа путовања.

Ово је тренутно у Европској унији најактуелнија тема у сектору туризма где се расправља о новој директиви о пакет-аранжманима. Александар Сеничић, директор Националне асоцијације туристичких агенција (ЈУТАС) недавно је рекао да се очекује да ће та директива бити усвојена 2021. или 2022. Како је објаснио, једна од новина јесте то што ће у екстремним ситуацијама (као што су смртни случај у породици или болест) туристичке агенције клијентима који су спречени да оду на пут враћати 100 одсто уплаћеног новца.

Сеничић је најавио да ће и домаће агенције прихватити те прописе када буду усвојени на европском тржишту. То, наравно, значи поскупљење аранжмана, јер ће агенције, да не би ризиковале, у оквиру цене аранжмана имати укључено и осигурање од отказа путовања.

До тада, како је рекао, путници имају могућност да се самостално осигурају, што их, према његовој рачуници, кошта један и по до три одсто цене аранжмана. Ову понуду, која обезбеђује да путнику буде враћен део новца код нас има тек неколико осигуравајућих кућа. Ипак, оваква полиса осигурања, бар садашњи стандардни пакети не доносе толико погодности колико се очекује и чини се да нису довољно прецизирани услови. Током туристичке сезоне у просеку пет до седам одсто путника у Србији откаже аранжман. Општи услови које прописују агенције дефинишу у којим случајевима је могуће отказати пут и колико новца је могуће добити назад од агенције.

С уплаћеном полисом код осигуравача путници не могу да рачунају да ће им новац бити враћен тек тако и у целости. Потребно је да имају оправдан разлог због којег одустају, попут болести, смрти блиске особе, неодложног судског позива... Процедуре које предвиђају овдашњи осигуравачи подразумевају достављање доказа о разлозима отказа, који су у неким непредвиђеним ситуацијама оптерећујући.

Како је за наш лист раније објаснила Лела Саковић с портала „Све о осигурању”, већина осигуравача и у свету у понуди има као основни пакет ово осигурање, а оно подразумева да се новац уплаћен за путовање врати осигуранику само у случају да се догоди неки од унапред дефинисаних разлога. Обично је то болест, смрт ужег члана породице, пословна обавеза, судски позив, природна катастрофа или терористички напад у земљи у коју се путује, а услови углавном зависе од компаније до компаније. Да би се повратио новац, потребни су врло прецизни докази да се осигурани случај десио.

Али, како је рекла Саковићева, у неким земљама постоје и полисе с додатним покрићем, које су скупље, али обухватају и отказ путовања „из било ког разлога”. Путник у том случају не мора да наводи разлог одустанка, али мора то да најави најкасније 48 сати пре почетка аранжмана. У том случају, поједине компаније обезбеђују повраћај целог износа, а неке 50 или 75 одсто вредности аранжмана. Постоји, такође, и осигурање од прекида путовања, када се осигуранику враћа део новца за дане које није искористио и за путне трошкове, уколико су они били урачунати у цену аранжмана.

Извор: Политика

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS