25. 11. 2024.

Позитивне критике (плаћене) стижу са лажних налога и обично садрже генеричке описе попут „стварно ефикасно одрађен посао” или „врло љубазно, препоручујем фирму”.

Онлајн рецензије објављене на сајтовима за продају производа, закупа хотела или смештаја на мору нису поуздан разлог због ког би потрошачи требало да се одлуче за куповину. Па чак и када су објављене на провереним сајтовима попут „Гугла”, „Фејсбука” или „Амазона”. Иако се на први поглед може учинити да су критике наводних корисника засноване на стварном искуству, оне су врло често неистините и плаћене, због чега потрошачи могу бити доведени у заблуду.

Светски медији све више пуне ступце преварама на интернету, јер је ово простор у коме има неограничено много места за све оне који потпуно анонимно могу да осмисле и успешно реализују превару. Америчка савезна комисија за трговину објавила је ових дана тужбу против компаније која је плаћала лажне критике на познатим сајтовима. Тим поводом истрагу је провела и редакција Ен-Би-Си њуза која је, како наводе, пронашла на хиљаде лажних рецензија или искустава са компанијама које никада нису ни радиле, а имају много позитивних коментара наводних корисника.

Они су на „Фејсбуку” регистровали страницу посвећену уређењу баште и платили 168 долара разним сајтовима који су им обећали да ће објавити позитивне критике о њима и на тај начин изрекламирати услуге које нуде. У року од 24 сата лажна страница Ен-Би-Си њуза имала је 999 лајкова и неколико дана након тога више од 600 рецензија са пет звездица. Позитивне критике су, како наводе, очигледно стизале са лажних налога на „Фејсбуку” из свих делова света, а садржале су углавном генеричке описе искустава као што су „стварно ефикасно урађен посао” или „врло љубазно, препоручујем фирму”.

Истрага Ен-Би-Си њуза није стала на примеру са „Фејсбука”. Они су разоткрили на хиљаде оваквих лажних критика на најпосећенијим сајтовима. Проналазили су их најчешће тако што се иза фотографија оних који пишу утиске налазе познати глумци и певачи или су профили отворени као лажни на познате личности. Власник сајта који се бави преварама на интернету и заступањем потрошача који су преварени изјавио је за ову телевизију да је уобичајено да лажни рецезенти слике славних користе случајно током регистрације налога и повезивања са претрагом на „Гуглу”.

– У критикама за извођача радова у Калифорнији три корисника су објавила идентичне фотографије и описали да је посао одлично завршен. Међутим, испоставило се да се те фотографије не односе на извођача радова, него су купљене на неком од сервиса за фотографије попут „Шатерстока” или „Гети имиџис” – објашњава овај саговорник америчке телевизије.

Он помиње и пример како је на сајту „Амазон” један рецензент објавио 676 критика књига у протеклих шест месеци, а свака од њих имала је четири или пет звездица од понуђених пет. Многе критике су имале исти генерички текст и сличан наслов попут „стварно ми се допало”.

Извор: Политика

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS